skipToContentskipToFooter

Freight Line brengt uitstoot in kaart

Betalen voor CO2-uitstoot wordt vroeg of laat voor elke onderneming realiteit. Om die uitstoot in kaart te brengen, doet Freight Line Europe mee aan een project van onder meer evofenedex en Topsector Logistiek. “Dit is vooralsnog het enige waarop we echt kunnen sturen als het om CO2-uitstoot gaat.” 

Freight Line Europe (FLE) houdt zich bezig met geconditioneerd transport van versproducten als fruit, groenten, planten en bloemen. Die producten haalt het bedrijf in verschillende delen van het land op, om ze vervolgens vanuit het moderne bedrijfspand in het Zuid-Hollandse Maasdijk te vervoeren naar ontvangers in met name Groot-Brittannië en Frankrijk. Inmiddels is voor het bedrijf weer een rustigere tijd aangebroken, met alleen rond kerst en andere feestdagen nog wat pieken in de vraag naar de producten waarvoor FLE is gespecialiseerd in het vervoeren ervan. Marco van Velthoven is bij het bedrijf verantwoordelijk voor het wagenpark en de rijtijden.

“Zowel in Nederland als in Engeland hebben we zo’n dertig eigen vrachtwagens. In het drukke seizoen vullen we dat aan met charters of onderaannemers en in de rustigere tijden schalen we dat af.” Kostenbewaking is in het takenpakket van Van Velthoven een belangrijk aandachtspunt. Aan concurrentie is er in het geconditioneerd transport geen gebrek. En met het Verenigd Koninkrijk als belangrijkste markt had de aanloop naar Brexit veel voeten in aarde. Ook zijn de gevolgen ervan nog dagelijks merkbaar. Grote thema’s genoeg dus, en dan is er nog één: duurzaamheid. FLE verduurzaamt volgens Van Velthoven waar het kan. Het eigen pand is nagenoeg zelfvoorzienend dankzij honderden zonnepanelen op het dak. De accountmanagers rijden niet meer in diesels door het land en de fleetmanager pakt als het even kan zelf de fiets naar kantoor, want alle kleine beetjes helpen.

Marco van Velthoven, Fleet (transport) Manager bij Freight Line Europe B.V.

" Voor Engeland en Frankrijk is het koffiedik kijken. Wordt de hele binnenring van Londen straks uitstootvrij?"

marco_van_velthoven.jpg

Koffiedik kijken

“Lastig is wel dat veel gewoon nog niet duidelijk is, behalve dat transport uiteindelijk uitstootvrij moet worden”, zegt Van Velthoven. Vaak ontbreekt er informatie over hoe, wat en waar. Dat leidt ertoe dat bedrijven zoals FLE nog geen grote stappen kunnen zetten. “In Nederland weten we zo’n beetje waar we aan toe zijn qua zero-emissiezones, maar voor Engeland en Frankrijk is het koffiedik kijken. Wordt de hele binnenring van Londen straks uitstootvrij? Gaan Londen, Birmingham en Manchester allemaal op dezelfde manier werken? Mogen we straks nog wel met onze vrachtwagens in de periferie? Wie het weet, mag het zeggen.”

Door dit soort onbeantwoorde vragen is het voor FLE lastig om al grote verduurzamings-stappen te zetten met het eigen wagenpark. “Elektrisch rijden op Engeland en Frankrijk is qua actieradius gewoon nog geen optie. Rijden op waterstof biedt wel mogelijkheden. Maar daar mag je vanwege veiligheidsvoorschriften weer niet mee in de Eurotunnel en op de ferry vanuit Hoek van Holland, dus daar komen wij niet mee naar Engeland.” Van Velthoven onderstreept dat er iets moet veranderen als het om klimaat en verduurzaming gaat en dat dit ook voor het transport geldt. Maar zo lang er niet veel duidelijkheid is over de route, is investeren in duurzamer materieel zeer uitdagend. “Een vrachtwagen schrijven we in vijf of zes jaar af, een oplegger in minstens tien jaar. Een trailer die we nu kopen om volgend jaar in gebruik te nemen, daar werken we dus zeker tot 2034 mee. Hoe de wereld er dan uitziet qua duurzaamheidseisen, weet niemand. Dat maakt het heel moeilijk om nu de juiste investeringskeuzes te maken.” 

Het bedrijf verduurzaamt waar het kan en is dankzij zonnepanelen vrijwel zelfvoorzienend.

zonnepanelen.jpg

CO2-rapportages

Toch doet FLE op duurzaamheidsvlak wat het kan. Zo is het bedrijf een van de deelnemers van het CO2-monitoringsproject dat evofenedex en Topsector Logistiek in samenwerking met Buck Consultants International heeft opgezet. Dit project neemt een voorschot op de CO2-rapportages die er voor alle bedrijven aan zitten te komen. Gedurende vijf maanden krijgen maximaal veertig bedrijven ondersteuning bij het inventariseren en monitoren van hun CO2-uitstoot met behulp van de software van BigMile. Deze inzichten maken het mogelijk om duurzamer en kostenefficiënter te werken. 

“Meten is weten”, vat Van Velthoven de motivatie van FLE om aan dit project deel te nemen samen. “Vroeg of laat gaan alle bedrijven voor hun CO2-uitstoot betalen. Dat betekent dat wij facturen krijgen waarop CO2-belasting is doorberekend en dat we hetzelfde naar onze klanten toe gaan doen. Daarvoor moet je die uitstoot wel inzichtelijk hebben. Tegelijk kun je op basis van die inzichten besparen op de CO2-uitstoot en bijbehorende kosten.” 

De inzichten uit het CO2-monitoringsproject maken het mogelijk om duurzamer en kostenefficiënter te werken.

uien_op_pallet.jpg

Ferry of Eurotunnel

Volgens hem is de invloed die FLE kan uitoefenen op de uitstoot wel beperkt door de aard van de vervoerde producten. “Natuurlijk is het beter om te wachten tot we bij klanten een volle vrachtwagen aan producten kunnen ophalen, in plaats van enkele pallets. Maar zo werkt het bij versproducten niet. Die moeten zo snel mogelijk van de producent naar de eindgebruiker.” Het CO2-monitoringsprogramma helpt de Maasdijkse onderneming om de uitstoot te verminderen waar het kan. “We weten nu hoe we de uitstootdata krijgen. In de eindfase van het project gaan we een vergelijking maken tussen al het vervoer naar Engeland doen via de ferry of alles via de Eurotunnel. Naar die inzichten ben ik heel benieuwd, want als het om CO2-uitstoot gaat, is dit vooralsnog het enige waar wij echt op kunnen sturen.”

Het is nog te vroeg om op basis van de opgedane kennis in het project een ander beleid te voeren. Maar volgens Van Velthoven kan dat laatste snel gaan. “We begonnen met een nulmeting en daarna kregen we elke maand de beschikking over meer verfijnde data. Aan het eind van de rit hebben we antwoord op een aantal ‘wat als’-vragen. Wat betekent het als we alles voortaan via de ferry of de Eurotunnel doen? Wat levert het op als we de collectie van producten in eigen land deels of helemaal met elektrische vrachtwagens doen? De antwoorden op deze en andere vragen gaan ons helpen om binnen de beperkte mogelijkheden die we nu hebben iets te doen aan ons aandeel in de CO2-uitstoot in de hele keten”, besluit Van Velthoven.

Eerst de data op orde brengen

“Samen met Buck Consultants International en Topsector Logistiek hebben we in 2023 een project uitgevoerd op het gebied van CO2-registratie en allocatie”, vertelt projectleider Vervoer Manous Koopmans van evofenedex. “Bij de ondersteuning van de verschillende bedrijven word je je snel bewust van het belang van goede en betrouwbare data. Wat opvalt, is dat bedrijven eerst hun data goed op orde moeten hebben voordat ze een vervolgstap kunnen zetten voor CO2-reductie. Anders ga je sturen op de verkeerde input. In de beginfase merk je dat ondernemers vaak denken dat het verzamelen van de juiste data een onmogelijke opgave is.

Een bedrijf als Freight Line Europe is een mooi voorbeeld van hoe dat gaandeweg steeds makkelijker en beter gaat en wat voor inzichten je ervoor terugkrijgt. Met zo’n project en de ervaringen die we hiermee opdoen, kunnen we ook andere bedrijven verder helpen.” 

Leden die vragen hebben over CO2-uitstoot in kaart brengen, kunnen onze leden service bellen op 079 3467 346 of mailen via [email protected]

Ledenservice helpt

Leden die vragen hebben over CO2-uitstoot in kaart brengen, kunnen onze ledenservice bellen op 079-3467 346 of mailen via [email protected].

Vragen over vervoer?

Mark en zijn collega's helpen je graag verder

evofenedex vervoer