skipToContentskipToFooter

Met te hard rijden verbruik je al snel meer dan 6 procent extra brandstof

12-02-2024 Onlangs hebben wij de Handreiking Duurzaam Vervoer gelanceerd. Dit e-book behandelt diverse manieren om duurzaam wegvervoer te realiseren. Denk bijvoorbeeld aan type voertuigen, aandrijving en alternatieve brandstoffen. Maar we gaan ook in op de vraag of je misschien je vervoer op een andere manier kunt inrichten. Om je een indruk te geven lichten we in dit artikel kort hoofdstuk 3 uit: 'De verduurzamingsmogelijkheden van het wagenpark'.

Dit hoofdstuk gaat met name over technische aanpassingen waarmee je de vrachtauto’s zuiniger kunt laten rijden.

  • Aerodynamische cabines

Het gebruik van een meer aerodynamische cabine kan het brandstofverbruik tot 10 procent verminderen.

  • Spoilers en sideskirts

Zijafscherming op de gehele vrachtautocombinatie kan 10 tot 15 procent brandstof per jaar besparen.

  • Banden met lagere rolweerstand

Tijdens een praktijkonderzoek met vrachtauto's kwam onder meer het volgende naar voren: een tankauto met B-labelbanden realiseerde, tegenover eenzelfde tankauto met banden uit de D-categorie, over 40.000 kilometer een brandstofbesparing van 8,5 procent.

  • Elektrische autolaadkraan

In plaats van de traditioneel diesel aangedreven autolaadkraan is het tegenwoordig ook mogelijk een elektrische autolaadkraan te installeren.

  • Zonnepanelen op dak

Het gebruik van zonnepanelen kan het brandstofverbruik met 5 à 6 procent verminderen.

  • Dubbeldekstrailers

Een dubbeldekstrailer (twindecktrailer) heeft 60 procent meer laadvolume dan een standaardtrailer.

  • Trailers voldeden aan e-as

Een trailer met een e-as kan door middel van die as zelf stroom genereren. Deze elektriciteit kan gebruikt worden voor het aandrijven van een koelmotor.

  • Toekomstige innovaties

Een interessante toekomstige ontwikkeling is de oplegger met elektrische aandrijving. De trailer wordt dan uitgerust met een elektrisch aangedreven as. Bedrijven kunnen ook kiezen voor een trailer met elektrische koeling of lichtere wielen.

Wil je verder lezen? Vraag dan hieronder het volledige e-book aan.

Dit wil je weten over duurzaam vervoer

Met de Handreiking Duurzaam Vervoer krijg je een concreet overzicht met daarin stappen die jij moet zetten om duurzaam vervoer te realiseren. Zo ben jij op de hoogte van de wetgeving rond milieuzones en zero-emissiezones.

handreiking_duurzaam_vervoer.JPG

Sturen op rijgedrag levert 6 procent brandstofbesparing op

Duurzaam vervoer wordt voor een groot deel gerealiseerd door de chauffeur. Iemand met een te zware rechtervoet kan al snel meer dan 6 procent extra brandstof verbruiken.

Uit gesprekken die we hebben gevoerd met bedrijven over het sturen op rijgedrag, is gebleken dat chauffeurs elkaar hierop onderling ook aanspreken. Dit heeft vaak een positieve uitwerking op chauffeurs met een wat ruwere rijstijl, die vaak een hoger brandstofverbruik hebben. Bovendien bleek uit de gesprekken dat een stukje competitie tussen chauffeurs onderling over wie het zuinigst rijdt, een positieve uitwerking heeft.

Klankbordgesprek Duurzaam Wagenpark

De wetgeving rond zero-emissiezones, milieuzones, het in kaart brengen van de CO2-uitstoot en de prijs van die uitstoot leidt bij veel bedrijven tot vragen. Wat is de impact van bestaande en toekomstige regelgeving op de inzet van het wagenpark? Wat zijn de mogelijkheden om het wagenpark te verduurzamen en de CO2-uitstoot te verminderen?

De antwoorden op deze en soortgelijke vragen zijn niet voor iedere onderneming hetzelfde. Veel bedrijven hebben daarom behoefte aan advies op maat voor hun situatie. Om die reden bieden wij het klankbordgesprek Verduurzamen Wagenpark aan. Hiervoor komt onze adviseur Duurzaam Vervoer op bezoek bij jouw bedrijf. Samen kijken jullie naar jouw specifieke situatie. Op basis hiervan ontvang je een praktisch advies op maat om je wagenpark te vergroenen.