skipToContentskipToFooter

Toename vooral door meer chemische producten

12-05-2025 In 2024 vervoerden binnenvaartschepen ruim 332 miljoen ton goederen over de Nederlandse binnenwateren. Dat is een stijging van 1,5 procent ten opzichte van 2023. Vooral het vervoer van containers en natte bulkgoederen – zoals benzine en biodiesel – is toegenomen. Het vervoer van steenkool nam juist af. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De stijging van het vervoer van natte bulkgoederen komt vooral doordat er meer chemische producten zijn vervoerd. In totaal ging het om ruim 122 miljoen ton, een groei van 2,3 procent. Het gewicht van het containervervoer steeg met 3,4 procent. Het aantal vervoerde containers (in standaardmaat TEU) nam met 3,6 procent toe. Het vervoer van droge bulkgoederen bleef vrijwel gelijk aan dat van 2023.

Meer aanvoer uit het buitenland

De aanvoer van goederen via de binnenvaart vanuit het buitenland steeg met 5,5 procent tot 64 miljoen ton. Vooral het gewicht van geraffineerde aardolieproducten (zoals benzine en diesel) en chemische producten lag hoger. Deze kwamen grotendeels uit België.

Ook het binnenlands vervoer nam toe: met 1,7 procent tot ruim 112 miljoen ton. Die stijging is grotendeels toe te schrijven aan het containervervoer. Het gewicht steeg met 6 procent en het aantal containers met 6,2 procent. Binnen Nederland vervoerde de binnenvaart vooral metaalertsen en andere delfstoffen (zoals zand en grind), goederen in containers en geraffineerde aardolieproducten.

De afvoer van goederen naar het buitenland daalde tot ruim 112 miljoen ton. Dat kwam vooral doordat er minder steenkool naar Duitsland werd vervoerd. De doorvoer van goederen – vervoer via Nederland van buitenlandse herkomst naar een ander buitenland – groeide met 0,9 procent tot ruim 43 miljoen ton.

Vloeibare bulkgoederen nemen toe

Binnenvaartschepen vervoerden in 2024 ruim 122 miljoen ton natte bulkgoederen. Daarvan bestond 50 miljoen ton uit chemische producten zoals biodiesel, methanol en benzeen. Dat is bijna 32 procent meer dan in 2015. Deze groei is grotendeels toe te schrijven aan het vervoer van biodiesel. Het vervoer van geraffineerde aardolieproducten is in de afgelopen tien jaar vrij stabiel gebleven.

Natte bulkgoederen zijn vloeibare goederen die los in het ruim van een (tank)schip worden geladen, zoals brandstoffen en vloeibare chemicaliën. Vooral het vervoer tussen Nederland en België is toegenomen.

Droge bulk stabiel, steenkool daalt

Het vervoer van droge bulkgoederen bleef in 2024 nagenoeg gelijk aan dat van het jaar ervoor. Wel werden er meer (kunst)meststoffen, hout(pellets) en granen vervoerd. Het steenkoolvervoer daalde met 8 procent. Dat komt doordat de vraag naar energiekolen afnam, mede door de toegenomen inzet van gas en duurzame energiebronnen. In totaal werd 18 miljoen ton steenkool vervoerd.