Chinese schepen mogen niet laden of lossen in VS zonder betaling havengelden
Leestijd: 1 minuut
Heffing moet afhankelijkheid van Chinese scheepsbouw verkleinen
07-10-2025 Zoals de Verenigde Staten (VS) in april al aankondigden, moeten vanaf 14 oktober 2025 schepen met Chinese connecties die Amerikaanse havens aandoen een heffing betalen. De maatregel geldt voor zowel Chinese rederijen als niet-Chinese rederijen die gebruikmaken van in China gebouwde schepen. Met deze stap willen de VS de eigen scheepsbouw versterken en de afhankelijkheid van China verkleinen.
De tarieven zijn het resultaat van een Sectie 301-onderzoek naar oneerlijke handelspraktijken, dat in 2024 werd gestart door toenmalig president Joe Biden. De heffing wordt berekend op basis van twee criteria: het aantal containers dat wordt gelost of de tonnage van het schip. De hoogte verschilt per type exploitant.
- Chinese rederijen betalen 50 dollar per netto ton vanaf 14 oktober 2025. Dit bedrag stijgt jaarlijks met 30 dollar tot 140 dollar per ton in 2028.
- Niet-Chinese rederijen die varen met in China gebouwde schepen betalen het hoogste van twee tarieven: 18 dollar per netto ton (stijgend tot 33 dollar in 2028), of 120 dollar per container (stijgend tot 250 dollar in 2028).
- Tot slot moeten alle niet-Amerikaanse autoschepen of roll-on/roll-offschepen 14 dollar per netto ton betalen.
De heffing wordt per reis opgelegd, met een maximum van vijf keer per jaar per schip. Volgens analist Alphaliner kan de top tien van containerrederijen in 2026 samen 3,2 miljard dollar aan heffingen kwijt zijn. Vooral Cosco Shipping en Orient Overseas Container Line worden hard geraakt. Door te schuiven met schepen en routes proberen rederijen de kosten te beperken.
Gevolgen voor verladers
Hoewel de heffing formeel aan rederijen wordt opgelegd, is het mogelijk dat de extra kosten worden doorberekend aan verladers en expediteurs. Veel vervoerscontracten bevatten clausules die het doorberekenen van overheidsheffingen toestaan. Een aantal rederijen, waaronder CMA CGM, heeft aangegeven deze toeslagen voorlopig niet door te berekenen.
De Amerikaanse douane waarschuwt dat schepen zonder betalingsbewijs geen toestemming krijgen om te laden of lossen. Dit vergroot het risico op vertragingen in aan- en afvoerketens, met name bij just-in-time-leveringen en bederfelijke goederen.
Wat kunnen verladers doen?
- Vraag vooraf duidelijkheid over toeslagen. Controleer bij offertes of alle mogelijke heffingen zijn inbegrepen in de prijs. Spreek af dat er geen aanvullende kosten in rekening mogen worden gebracht na de boeking.
- Controleer vervoersvoorwaarden. Lees bij boekingen naar de VS goed of de vervoerder zich het recht voorbehoudt om nieuwe toeslagen door te berekenen. Indien mogelijk, weiger zulke bepalingen of laat deze schriftelijk uitsluiten.
- Bewaar offertes en controleer facturen. Vergelijk de uiteindelijke facturen met de oorspronkelijke afspraken.
- Houd rekening met vertragingen. Schepen zonder betalingsbewijs kunnen worden vastgehouden in Amerikaanse havens.
De nieuwe heffingen onderstrepen het belang van heldere contractafspraken en goede communicatie met logistieke partners. Verladers die hun risico’s willen beperken, doen er goed aan om tijdig het gesprek aan te gaan met hun vervoerders en expediteurs.
Praat mee met collega-ondernemers over handel met de VS
In de online community van evofenedex bespreken leden de impact van de ontwikkelingen in de VS op Nederlandse bedrijven. Zij kunnen daar vragen stellen, ervaringen delen en op de hoogte blijven van actuele ontwikkelingen.
Vragen over internationaal ondernemen?
Neem contact op met Elmar Otten, beleidsadviseur internationaal ondernemen