CPB: gevolgen importheffingen Trump voor Nederland beperkt
Leestijd: 2 minuten
Amerikaanse handel vooral zelf geraakt door aangekondigde invoertarieven
28-11-2024 Het Centraal Planbureau heeft becijferd dat de Nederlandse handel met slechts circa 1 procent zal dalen als Donald Trump zijn voor de presidentsverkiezingen aangekondigde importheffingen daadwerkelijk invoert. Nederlandse dienstverleners profiteren zelfs van de hogere Amerikaanse invoertarieven voor goederen. De Verenigde Staten zullen zelf echter 20 procent minder exporteren.
Het vandaag verschenen onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB) laat zien dat de aangekondigde invoertarieven in de Verenigde Staten (VS) zullen leiden tot 27 procent minder import. Hierdoor zal de productie van de Amerikaanse maakindustrie, zoals voertuigen en elektrische apparaten, stijgen. In het onderzoek worden de door toekomstig president Donald Trump aangekondigde maatregelen doorgerekend: naast een algemeen invoertarief van 10 procent zijn dat specifiek ook een heffing van 100 procent op voertuigen en een tarief van 60 procent op alle Chinese goederen. De eerder deze week gedane uitspraken van Trump over extra handelstarieven voor Canada, Mexico en China zijn in het onderzoek niet meegenomen.
Dienstverleners profiteren juist
De export naar de VS bedraagt slechts 4 tot 5 procent van de totale Nederlandse export waardoor de gevolgen van de aangekondigde Amerikaanse handelstarieven zeer beperkt zullen zijn. Voor sommige bedrijfstakken is het effect echter groter omdat deze relatief veel exporteren naar de VS. Zo zal in Nederland de productie dalen van machines en apparaten (-6 procent), elektronische en optische producten (-5,7 procent) en voertuigen (-5,3 procent).
Nederlandse dienstverleners in de telecommunicatie, luchtvaart en verhuur en lease van machines en apparatuur profiteren juist doordat Amerikaanse diensten duurder worden; de Nederlandse productie van deze diensten stijgt rond 3 procent. Wel zullen er op korte termijn aanpassingskosten zijn, zoals investeringen in capaciteit of het herverdelen van middelen.
Als we kijken naar de economie van de Europese Unie (EU) zijn de gevolgen vergelijkbaar; hier worden de bedrijfstakken voertuigen (-6,1 procent), met name door de specifieke heffing van 100 procent op voertuigen, en farmacie (-4,9 procent) relatief zwaarder getroffen.
Gevolgen mogelijke vergelding beperkt
Het CPB heeft ook het effect onderzocht van een eventuele vergeldingsreactie. Hieruit blijkt dat een scenario waarin de EU ook alle ingevoerde Amerikaanse goederen belast met een heffing van 10 procent een zeer gering effect heeft op de Amerikaanse handel. Daarnaast raakt een dergelijke maatregel ook Nederland en Europa met kleine extra dalingen in zowel import als export. Als gevolg hiervan zullen binnen Europa productiepatronen verschuiven en zullen Europese landen gaan meer handelen met andere delen van de wereld.
De beleidsonzekerheid in de VS is op dit moment groot. Ook is het de vraag hoe andere landen hierop zullen reageren. De onlangs verschenen VS-studie van het CPB liet zien dat er naast handel bredere verwevenheden zijn met Amerika. Eventuele beleidswijzigingen zullen juist daar grote effecten op kunnen hebben. Het CPB zal in het eind februari te verschijnen Centraal Economisch Plan en in de jaarlijkse Risicorapportage Financiële Markten (mei 2025) nader ingaan op deze onzekerheden.
Gerelateerde nieuwsberichten
Handels- en productiebedrijven verwachten in 2025 meer vraag
9 december 2024
China versoepelt importregels voor voedselproducten
2 december 2024
Minister Klever: “Zet je handel op één dan zet je Nederland op één”
27 november 2024
Nomineren voor Ambassadeprijs 2025 vanaf nu mogelijk
20 november 2024
Klever wil ontwikkelingshulp meer koppelen aan handel
11 november 2024
Tien winnaars Oranje Handelsmissiefonds 2024 bekend
7 november 2024
Tweede termijn Trump: wat betekent dit voor de handel en logistiek? (deel 3)
4 november 2024
Tweede termijn Trump: wat betekent dit voor handel en logistiek? (deel 2)
4 november 2024
Tweede termijn Trump: wat betekent dit voor handel en logistiek? (deel 1)
4 november 2024