skipToContentskipToFooter

Gesprek over regels voor elektrische bestelauto’s en samenwerking tussen steden

10-11-2025 De Haagse wethouders Arjen Kapteijns en Robert Barker spraken afgelopen week met evofenedex, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en lidbedrijf Isero over de bereikbaarheid van de stad en de uitdagingen voor ondernemers in de stedelijke distributie. Daarbij stond vooral de inzet van elektrische bestelauto’s en de behoefte aan eenduidige regels tussen gemeenten centraal.

Namens lidbedrijf Isero gaf Johan Terwijn, die samen met Isero lid is van de Regioraad Zuidwest van evofenedex, een toelichting op de praktijk van stedelijke distributie in en rond de stad. Isero is een groothandel en dienstverlener voor bouwprofessionals, met tientallen vestigingen door heel Nederland. Het bedrijf levert dagelijks bouwmaterialen, hang- en sluitwerk, gereedschappen en werkkleding aan aannemers en onderhoudsbedrijven, vaak in binnenstedelijke gebieden waar ruimte schaars is en regelgeving complex.

Vrachtwagenverbodsbord

Tijdens de bijeenkomst werd uitgebreid stilgestaan bij de elektrische bestelauto met een gewicht van 4250 kilo. Deze voertuigen spelen een belangrijke rol voor de verduurzaming van stadslogistiek, omdat ze voldoende laadvermogen bieden om efficiënt te kunnen bevoorraden zonder uitstoot. Toch vallen ze in de huidige regelgeving nog onder het vrachtwagenverbodsbord, waardoor ze formeel niet welkom zijn in bepaalde delen van de stad. evofenedex en TLN vroegen de wethouders om het verkeersbord en de bijbehorende regels te herzien. Door de regels beter af te stemmen op de praktijk, kunnen ondernemers blijven investeren in duurzame logistiek zonder dat zij worden beperkt door verouderde definities in de wetgeving.

Geharmoniseerde aanpak wenselijk

Daarnaast benadrukten beide organisaties het belang van betere samenwerking tussen gemeenten. Ondernemers rijden immers niet alleen in Den Haag, maar leveren ook in steden als Rotterdam, Amsterdam en Utrecht. Verschillende regels en ontheffingen zorgen in de praktijk voor verwarring, extra administratie en soms zelfs voor onnodige ritten. Een geharmoniseerde aanpak, vergelijkbaar met de invoering van de zero-emissiezones, zou de logistiek werkbaarder en eerlijker maken. evofenedex, TLN en Isero blijven daarom in gesprek met de gemeente Den Haag om te zorgen dat duurzaam vervoer niet alleen wenselijk is, maar ook praktisch uitvoerbaar en economisch haalbaar blijft. Samen houden we Den Haag bereikbaar, voor ondernemers, bewoners en een duurzame toekomst.

Foto (v.l.n.r.): Lars Ahsman (regio beleidsadviseur evofenedex), wethouder Arjen Kapteijns, Johan Terwijn van Isero, wethouder Robert Barker en Wessel Deelstra (TLN).

Vragen over dit artikel?

Neem contact op met Lars Ahsman, regionaal beleidsadviseur

Lars

Blijf op de hoogte van wat voor jou relevant is

Krijg actualiteiten, praktische kennis, evenementen en opleidingen van evofenedex direct in je inbox.