Drie tips om je transport verder te verbeteren
Bedrijfsadviseur Ton Mooren legt uit waar hij het vaak mis ziet gaan bij eigen vervoerders
Drie tips om je transport verder te verbeteren
Het inzetten van transport verloopt niet altijd even efficiënt. De volgende situaties leiden tot verspilling: te dure brandstof, een ongeschikt wagenpark en het zelf blijven vervoeren van lading. “Voor een verlader of eigen vervoerder is het transport vaak bijzaak”, stelt Ton Mooren, bedrijfsadviseur en docent bij evofenedex. “De focus van de verlader en eigen vervoerder ligt op het product zo snel mogelijk bij de klant krijgen. En dat gaat vaak gepaard met verspilling”. Onderstaand drie veel voorkomende situaties waarbij het in de praktijk misgaat.
Te dure brandstof
Verreweg de meeste beroepsgoederenvervoerders hebben duidelijke grip op de kosten van de brandstof. Bij hen is dit namelijk een forse kostenpost. Bij eigen vervoerders komen we vaak tegen dat hier minder aandacht voor is, omdat het transport uiteindelijk een bijzaak van de hoofdactiviteit van het bedrijf is. 5 cent per liter goedkoper tanken terwijl het wagenpark 50.000 liter verbruikt op jaarbasis, dan scheelt dit op jaarbasis al 2.500 euro aan kosten.
Ongeschikt wagenpark
Een uitdaging voor logistiek managers is het wagenpark afstemmen op de volumes die vervoerd of de werkzaamheden die verricht moeten worden. Zijn er écht trekkers met opleggers nodig of zijn er eigenlijk al voldoende riante bakwagens voor de meest voorkomende leveringen? Met een halfvolle trekker met oplegger rondrijden kost in verhouding veel meer geld dan met een halfvolle bakwagen. Voldoet het wagenpark al aan de nieuwe milieumaatregelen voor de binnensteden? Met een Euro 3 motor zijn veel steden al niet meer bereikbaar.
Zelf blijven vervoeren
Een vrachtauto die vol heen rijdt, maar leeg terug komt, is geldverspilling. Een wagenpark dat te weinig gebruikt wordt en langzaam veroudert ook. Zo is het handig om het kantelpunt te bepalen van het moment wanneer uitbesteden interessanter wordt dan het transport zelf te blijven doen. Er is vaak de twijfel of een vervoerder dezelfde service of flexibiliteit kan leveren als de eigen chauffeur. Maar ook de vervoerdersmarkt innoveert en biedt zo steeds meer opties aan om klanten optimaal van dienst te zijn.
Kostenprijscalculatie
Wat kost een bestel- of vrachtauto nu eigenlijk? Tijdens de workshop kostprijscalculatie staat centraal hoe een juiste kostprijscalculatie voor het transport gemaakt wordt. Daarnaast wordt inzichtelijk hoe deze kosten beïnvloed (kunnen) worden. Meer informatie over de Workshop kostprijscalculatie op 2 april.
Gerelateerde nieuwsberichten
Workshop kostenontwikkelingen tijdens vakbeurs Zero Emission | Ecomobiel 2024
9 oktober 2024
Wegvervoerskosten stijgen in 2025 bijna even sterk als in 2024
3 oktober 2024
Verwachte kostenstijging wegvervoer is ook voor 2024 nog stevig
5 oktober 2023
Rapport kostenontwikkelingen: handig hulpmiddel voor Quantore
20 juli 2023
Voorbereiden op onderhandelingen met je vervoerder
25 juni 2023
Kamerleden nemen Multimodale Infrawijzer in ontvangst
20 juni 2023
Forse kostenstijging wegvervoer in 2023: 6 tot 8,9 procent
10 november 2022
Voorlopige cijfers kostenontwikkeling wegvervoer: meer dan 5 procent stijging
6 oktober 2022
Rapport 'Kostenontwikkelingen in het wegvervoer' uitgesteld
28 september 2022