skipToContentskipToFooter

Testfase duurt zes maanden

22-05-2025 Duitsland laat voor het eerst op afstand bestuurde binnenvaartschepen toe op zijn vaarwegen. HGK Shipping mag zes maanden lang een duwcombinatie aansturen vanaf de wal. De test vindt plaats op het kanaalnetwerk tussen Scharnebeck en Salzgitter. 

Tijdens een bijeenkomst in Berlijn overhandigde de Duitse minister van Transport, Patrick Schnieder, de officiële vergunning aan HGK-topman Steffen Bauer. De Duitse vaarwegautoriteit GDWS gaf het groene licht na succesvolle proefvaarten met de duwcombinaties ‘Niedersachsen 2’ en ‘Hannover’. Volgens Schnieder kan de technologie bijdragen aan het oplossen van het personeelstekort in de binnenvaart.  

Ook Eric Oehlmann, hoofd van GDWS, ziet kansen: “Deze proef laat zien wat er mogelijk is als techniek en duurzaamheid samenkomen. Na een zorgvuldige beoordeling van alle wettelijke eisen en een geslaagde testrit, is de duwcombinatie nu klaar voor inzet vanuit het Remote Operations Center in Duisburg. De GDWS laat hiermee zien hoe snel en constructief innovatie in de binnenvaart gestimuleerd kan worden.”  

Volledige bemanning nog aan boord 

HGK Shipping werkt al langere tijd aan de inzet van technologie van SEAFAR om het grote tekort aan vakbekwame schippers aan te pakken. Bauer: “Samen met onze technologiepartner SEAFAR digitaliseren we de binnenvaart steeds verder. In Duisburg wordt gewerkt vanuit een Remote Operations Center. Door deze aanpak en de modernisering van onze vloot maken we het beroep van schipper aantrekkelijker. We hopen snel de volgende stap te kunnen zetten naar varen met minder bemanning.” 

In deze testfase is er nog steeds volledige bemanning aan boord. HGK hoopt na afloop van deze fase toestemming te krijgen voor verdere tests met een kleinere bemanning. Het doel is om schippers flexibeler in te zetten en hen vaker aan wal te laten zijn. Dit zou het beroep van schipper aantrekkelijker kunnen maken en bijdragen aan een betere werk-privébalans. 

Aansluiting bij eerdere proeven 

De proef in Duitsland bouwt voort op eerdere initiatieven in België en Nederland. In beide landen is al ervaring opgedaan met op afstand bestuurde binnenvaartschepen. HGK wil met deze pilot bijdragen aan de verdere digitalisering van de sector. Daarbij gaat het niet alleen om technologische innovatie, maar ook om het verbeteren van de arbeidsomstandigheden voor schippers. HGK verwacht dat deze pilot bijdraagt aan verdere modernisering van de sector.

evofenedex houdt de ontwikkelingen voor de Nederlandse binnenvaart nauwlettend in de gaten. Heb je vragen over dit onderwerp, neem dan contact met ons op.

Vragen over dit artikel?

Neem contact op met Ricky Voorn, beleidsadviseur Binnenvaart en Eigen Vervoer.

Ricky