EU-lidstaten akkoord met verhogen invoerheffing Chinese elektrische auto’s
Leestijd: 1 minuut
China dreigt met tegenmaatregelen
07-10-2024 De lidstaten van de Europese Unie zijn akkoord gegaan met het definitief verhogen van de importtarieven op in China gemaakte elektrische auto’s. De verhoging moet de Europese auto-industrie beschermen tegen door de Chinese overheid gesubsidieerde concurrentie.
Lidstaten die voor invoertarieven zijn, waaronder Nederland, Frankrijk, Italië en Polen, behaalden afgelopen vrijdag bij de stemming samen een gekwalificeerde meerderheid van 65 procent. Duitsland stemde tegen om zijn auto-industrie te beschermen. Om te voorkomen dat de Europese autobouwers weggeconcurreerd worden door hun Chinese tegenhangers – iets wat eerder gebeurde in de zonnepanelenindustrie – verhoogde de Europese Commissie de importheffingen op in China geproduceerde elektrische auto’s in juli 2024 al tijdelijk van 10 tot bijna 38 procent. Deze verhoging is nu definitief en geldt voor álle in China geproduceerde elektrische auto’s, dus ook die van Europese fabrikanten. Elektrische bestelauto’s uit dit land vallen buiten de verhoging. De verhoogde invoertarieven verschillen per producent. Voor SAIC en andere fabrikanten die niet meewerkten aan het onderzoek van Brussel over de staatssteun geldt een heffing van ruim 35 procent. Tesla krijgt voor zijn in China gemaakte auto’s een heffing van ruim 7 procent.
Nadelige gevolgen
China heeft al gedreigd met tegenmaatregelen door het verhogen van de importtarieven voor Europees varkensvlees en zuivel en natuurlijk voor in Europa gebouwde auto’s. Spanje (varkensvlees) onthield zich daarom van stemming en Duitsland (auto’s) stemde tegen. Duitsland exporteert voor 26 miljard euro aan auto’s en onderdelen naar China en importeert maar voor 6,8 miljard euro uit China, aldus de Duitse autokoepel VDA. Duitse fabrikanten vrezen voor tegenmaatregelen, waardoor zij hun auto’s niet meer kunnen exporteren naar China. Dit kan ook nadelige gevolgen hebben voor de orderpositie van Nederlandse toeleveranciers.
Gerelateerde nieuwsberichten
Nederland grootste EU-importeur van goederen uit Mercosur-landen
28 maart 2025
ING: impact autoheffingen VS op Nederland 230 miljoen euro
28 maart 2025
CPB: VS importeren meer goederen
25 maart 2025
Europees actieplan staal en metalen heeft grote gevolgen voor handel en logistiek
24 maart 2025
Brussel stelt importheffingen op Amerikaanse producten uit tot medio april
21 maart 2025
Trends in Export 2025: van instinct naar inzicht
20 maart 2025
Data zijn de sleutel voor trade-compliance
17 maart 2025
Nederlandse goederenexport groeit met ruim 5 procent in januari
17 maart 2025
Ledenvraag | Import Verenigde Staten
13 maart 2025