skipToContentskipToFooter

China dreigt met tegenmaatregelen

07-10-2024 De lidstaten van de Europese Unie zijn akkoord gegaan met het definitief verhogen van de importtarieven op in China gemaakte elektrische auto’s. De verhoging moet de Europese auto-industrie beschermen tegen door de Chinese overheid gesubsidieerde concurrentie.

Lidstaten die voor invoertarieven zijn, waaronder Nederland, Frankrijk, Italië en Polen, behaalden afgelopen vrijdag bij de stemming samen een gekwalificeerde meerderheid van 65 procent. Duitsland stemde tegen om zijn auto-industrie te beschermen. Om te voorkomen dat de Europese autobouwers weggeconcurreerd worden door hun Chinese tegenhangers – iets wat eerder gebeurde in de zonnepanelenindustrie – verhoogde de Europese Commissie de importheffingen op in China geproduceerde elektrische auto’s in juli 2024 al tijdelijk van 10 tot bijna 38 procent. Deze verhoging is nu definitief en geldt voor álle in China geproduceerde elektrische auto’s, dus ook die van Europese fabrikanten. Elektrische bestelauto’s uit dit land vallen buiten de verhoging. De verhoogde invoertarieven verschillen per producent. Voor SAIC en andere fabrikanten die niet meewerkten aan het onderzoek van Brussel over de staatssteun geldt een heffing van ruim 35 procent. Tesla krijgt voor zijn in China gemaakte auto’s een heffing van ruim 7 procent.

Nadelige gevolgen

China heeft al gedreigd met tegenmaatregelen door het verhogen van de importtarieven voor Europees varkensvlees en zuivel en natuurlijk voor in Europa gebouwde auto’s. Spanje (varkensvlees) onthield zich daarom van stemming en Duitsland (auto’s) stemde tegen. Duitsland exporteert voor 26 miljard euro aan auto’s en onderdelen naar China en importeert maar voor 6,8 miljard euro uit China, aldus de Duitse autokoepel VDA. Duitse fabrikanten vrezen voor tegenmaatregelen, waardoor zij hun auto’s niet meer kunnen exporteren naar China. Dit kan ook nadelige gevolgen hebben voor de orderpositie van Nederlandse toeleveranciers.