evofenedex onderzoekt naar impact Rode Zee-crisis op verladers
Leestijd: 2 minuten
Doe mee met het onderzoek en woon de informatiebijeenkomst bij
31-01-2024 De crisis in het Midden-Oosten heeft de afgelopen weken geleid tot steeds meer aanvallen van Houthi-rebellen in de Rode Zee. Op dit moment lijkt de situatie niet te verbeteren, en ligt escalatie op de loer na ingrepen van de VS en het VK.
Impact op de keten
Verladers ondervinden inmiddels steeds meer de gevolgen van de crisis in de vorm van bijvoorbeeld buitenproportioneel hoge toeslagen voor zeevervoer. Om beter inzicht te krijgen in de impact op de supplychains en internationale handel van de achterban van evofenedex, zijn wij een onderzoek gestart. Verladers zijn in het onderzoek onder andere gevraagd naar hun samenwerking met rederijen en logistiek dienstverleners, de maatregelen die ze hebben genomen om de effecten te minimaliseren en de verwachtingen rond hun concurrentiepositie.
Informatiebijeenkomst 7 februari
evofenedex organiseert samen met KVNR, MKB-Nederland en VNO-NCW voor al hun leden een informatiebijeenkomst over de situatie in de Rode Zee. Deze wordt gehouden op woensdag 7 februari van 16.00 tot 17.00 uur in de Malietoren in Den Haag. Tijdens de bijeenkomst lichten diverse sprekers de situatie in de Rode Zee vanuit verschillende perspectieven toe en beantwoorden ze vragen van deelnemers over onzekerheden en consequenties voor het bedrijfsleven.
Verladers kunnen aan de bijeenkomst fysiek of digitaal deelnemen. De sprekers tijdens de bijeenkomst zijn:
- Annet Koster (KVNR) over het belang van een veilige doorvaart en gelijk speelveld
- Casper Roerade (evofenedex) over de impact op logistieke ketens en toekomstperspectieven
- Een vertegenwoordiger van het ministerie van Buitenlandse Zaken over het beleid voor het Nederlandse bedrijfsleven en de impact hiervan
- Een vertegenwoordiger van de financiƫle sector over de economische impact van de crisis en financiƫle stabiliteit
Er zullen ook vertegenwoordigers aanwezig zijn van het ministerie van Defensie, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, De Nederlandsche Bank en Rabobank.
Gerelateerde nieuwsberichten
Beschoten vrachtschip vol kunstmest zinkt in Rode Zee
4 maart 2024
Vijf Rotterdamse containerterminals gaan uitvoerende vervoerders aan de poort controleren
20 februari 2024
Alle containerlading uit Latijns-Amerika binnenkort zonder pincode vrijgesteld via de Vertrouwensketen
11 februari 2024
Rode Zee-crisis versterkt drang naar weerbaarheid
9 februari 2024
De verwachtingen rond zeevracht na Chinees Nieuwjaar
28 januari 2024
Golven van logistieke uitdagingen zeevracht zwellen aan
15 januari 2024
De impact van geweldsspiraal in Midden-Oosten op zeevracht en ketens
11 januari 2024
Conoship International richt zich op emissieloos varen
11 januari 2024
ESC roept op einde te maken aan geweld in Rode Zee
10 januari 2024