Export met een missie: hoe ver is jouw bedrijf hiermee?
Leestijd: 1 minuut
Oproep aan bedrijfsleven om rol betreffende people en planet op te pakken
05-07-2021 In deze tweede aflevering van de podcastserie ‘Grenzen opzoeken’ vertelt Monique Ansink, directeur-eigenaar van Jumbo Cargo Products, over hoe je de wereld kunt verbeteren met export en over het belang van het hebben van een missie die verder reikt dan de bottomline.
Het bedrijf van Monique maakt producten voor ladingzekering, zoals spanbanden en sleepkabels, en heeft sinds 2011 de missie om 300 banen te creëren, die voor 70 procent door vrouwen worden vervuld. “We vinden het belangrijk vrouwen een podium te geven en een baan met een living wage; dat is hoger dan het minimumloon. Ook omdat we zagen dat vrouwen in Vietnam, waar onze productievestiging zit, hele lage inkomens hebben. Inmiddels hebben we ongeveer 75 medewerkers in dienst, waarvan 72 procent vrouw is, dus we zijn op de goede weg. Het managementteam van onze Vietnamese vestiging bestaat momenteel uit maar liefst 4 vrouwen, die het heel goed doen.”
Gesprekken over meer dan de prijs
Monique legt in deze podcast ook uit hoe zij inkopers meekrijgt om niet alleen naar de prijs te kijken. “Door het betalen van deze living wage liggen onze prijzen iets hoger dan die van bedrijven die dat niet doen. Maar uiteindelijk zijn er genoeg inkopers te vinden die daar ook gevoelig voor zijn. Je krijgt dan leuke gesprekken waarbij het niet alleen om de prijs draait.” Ze doet een oproep aan het bedrijfsleven om zijn rol op het vlak van people en planet op te pakken. “Met elk product dat je verkoopt, kun je gezamenlijk zoeken naar hoe je doelen op dit gebied bereikt.”
Teambalans
Nieuwe medewerkers worden bij Moniques bedrijf niet aangenomen voor een bepaalde functie maar voor (een) specifieke rol(len). In dit verband wijst zij ook op het belang van een goede teambalans. “Cijfers wijzen uit dat een gemixt team beter functioneert en ook beter is voor het bedrijf.”
Komende onderwerpen
In de podcastserie ‘Grenzen opzoeken’ delen exportmanagers een interessante case met Mischa German, innovatie- en productontwikkelaar Internationaal ondernemen bij evofenedex. In elke aflevering staat een relevant en actueel thema centraal, en doe jij inspiratie op om je exportresultaten te verbeteren.
Andere onderwerpen die de komende tijd aan bod komen in de podcastserie zijn: de veranderende rol van mensen in de export, de geschiedenis en toekomst van export, en de geheimen van succesvolle online export.
Zelf meedoen?
Wil je zelf aan tafel in de volgende podcast of ken je iemand anders met een inspirerend verhaal die dit misschien wil delen met andere exportmanagers? Laat het ons weten via [email protected]. Ook als je andere feedback hebt, horen we graag van je.
Gerelateerde nieuwsberichten
Export groeit in maart met ruim 3 procent
16 mei 2025
Nederland importeert vooral diensten, gas en olie uit VS
14 mei 2025
Welke afspraken wil jij terugzien in handelsakkoorden?
12 mei 2025
Zes vragen over het Mercosur-verdrag
7 mei 2025
3,3 miljard aan staal- en aluminiumproducten geraakt door Amerikaanse invoerheffingen
1 mei 2025
CPB: VS blijven meer goederen importeren
25 april 2025
evofenedex roept Tweede Kamer op Omnibuspakket te steunen
23 april 2025
Extra geld voor handelsbeleid, maar bezuinigingen raken ambassades
23 april 2025
Trends in Export: groei lijkt niet langer vanzelfsprekend
10 april 2025