Hoogtedetectie actief in Schipholtunnel A4
Leestijd: 2 minuten
Hoge vrachtauto’s richting Amsterdam moeten omrijden via A5
30-09-2024 Rijkswaterstaat activeert vanaf 1 oktober hoogtedetectie in voor de Schipholtunnel in de A4 richting Amsterdam. Daarmee moet worden voorkomen dat te hoge vrachtauto’s de tunnel beschadigen en moeten onnodige ongelukken en vertragingen worden voorkomen. Vanuit de verkeerscentrale wordt de tunnel gemonitord.
Chauffeurs met een te hoge wagen die richting Amsterdam rijden krijgen straks twee waarschuwingen. Op de hoofdrijbaan A4 kan de chauffeur na de eerste waarschuwing de afslag naar de A5 en A9 nemen en zo de tunnel mijden. Op de parallelbaan (A4) kan de chauffeur na de melding via afrit Schiphol omkeren en via de A4 en A5 naar Amsterdam rijden.
Negeren chauffeurs de eerste waarschuwing dan volgt een tweede voorwaarschuwing en sluit de tunnel. Vrachtwagens moeten vervolgens door een weginspecteur voor de slagboom worden weggeleid. Dit veroorzaakt forse hinder, zeker bij de drukke Schipholtunnel. Toch kiest Rijkswaterstaat voor een korte sluiting om te voorkomen dat een te hoge wagen schade rijdt. De tunnel is dan namelijk nóg langer dicht, zeker als de constructie is aangetast. Daarnaast levert het gevaar op voor medeweggebruikers.
Boete
Chauffeurs kunnen een boete krijgen. De hoogte van de vrachtauto wordt ter plekke door een weginspecteur met de hand nagemeten. Blijkt uit deze meting ook dat de vrachtwagen te hoog is, dan kan de chauffeur een boete ontvangen.
Tunnelbuis Den Haag - Amsterdam
De tunnelbuis van Den Haag richting Amsterdam behoort tot de oudste en laagste tunnels van Nederland (open sinds 1966). Deze buis is hoog genoeg voor wie zich aan de regels houdt. Europese regelgeving schrijft namelijk voor dat een vrachtwagen niet hoger mag zijn dan 4 meter, tenzij de RDW een ontheffing heeft verleend.
Tunnelbuis Amsterdam – Den Haag
De buis van Amsterdam richting Den Haag is relatief hoog. Rijkswaterstaat verwacht hier geen overlast van te hoge vrachtwagens en deze buis heeft dan ook geen actief hoogtedetectiesysteem.
Schade
De afgelopen jaren is er diverse schade ontstaan in de Schipholtunnel door te hoge voertuigen. Onder andere aan de lichtbakken en luidsprekers. Gelukkig werden hierbij geen andere weggebruikers geraakt. In de tunnel zijn ook diverse vernieuwingen doorgevoerd. Zo zijn onder andere de ventilatoren en de omroepinstallatie vervangen. Om onder andere deze nieuwe uitrusting te beschermen zet Rijkswaterstaat de hoogtedetectie aan.
Gerelateerde nieuwsberichten
Rijverboden op Goede Vrijdag en Pasen
7 april 2025
Merwedebrug richting Utrecht komend weekend dicht
31 maart 2025
A12 vanaf weekend 26 maart avond en nacht afgesloten
20 maart 2025
N57 Oosterscheldekering in mei en juni nachten gestremd
17 maart 2025
A12 komende maand diverse avonden en nachten afgesloten
5 maart 2025
Forse verkeershinder in 2025 in regio Utrecht
2 maart 2025
Groen licht voor gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat in Brabant
27 februari 2025
Werkzaamheden aan IJ-tunnel in maart
24 februari 2025
Maastunnel krijgt een lagere maximale toegestane doorrijdhoogte
20 februari 2025