Jan de Rijk Logistics zet eerste elektrische Scania met lage schotelhoogte in
Leestijd: 1 minuut
Meer volume, optimale inzetbaarheid
12-11-2025 Jan de Rijk Logistics heeft de eerste van in totaal zeven elektrische Scania-vrachtauto’s met lage schotelhoogte in gebruik genomen. Dankzij de lagere koppelhoogte kunnen combinaties meer volume meenemen binnen de geldende hoogtebeperkingen, wat bijdraagt aan efficiënt en emissievrij vervoer van lichte goederen.
De eerste elektrische Scania is inmiddels afgeleverd en wordt ingezet voor Scania Production Zwolle en Scania Logistics Zwolle. “Dat maakt het extra bijzonder,” zegt Gerard Vegter, CEO bij Jan de Rijk. “Scania is niet alleen onze leverancier, maar ook onze klant. Deze vrachtauto rijdt dagelijks op de lijn tussen Rijnsburg en Zwolle. Daarmee krijgt ook de Scania-fabriek een primeur op eigen terrein.” De overige zes voertuigen worden later geleverd en verdeeld over verschillende vaste routes in Nederland en Duitsland.
Extra laadruimte
De lage schotelhoogte is een bewuste keuze van het bedrijf. Vegter: "We vervoeren veel lichte goederen en met een lage schotel kun je meer volume meenemen, zonder de hoogtebeperkingen van viaducten te overschrijden. Zo blijft de inzetbaarheid optimaal. Veelal zetten we de wagen weg in een LZV-combinatie. Hierdoor kunnen we nog eens 40 procent extra vracht meenemen, nog steeds emissievrij." De voertuigen zijn volledig elektrisch en uitgerust met het grootste batterijpakket van Scania (624 kWh), waardoor dagelijkse inzet haalbaar is. Jan de Rijk beschikt over een eigen laadpark op het hoofdkantoor in Roosendaal. De chauffeurs hebben een gerichte training gevolgd om energiegebruik en laadroutes goed in de planning op te nemen.
Duurzaamheidsstrategie
Met de komst van de elektrische Scania’s zet Jan de Rijk Logistics een grote stap richting emissievrije logistiek. “We weten dat de toekomst elektrisch wordt - stap voor stap bouwen we daaraan mee,” besluit Vegter. “En dat we daarbij de eerste zijn met deze lage configuratie, maakt ons alleen maar trotser.”
Blijf op de hoogte van wat voor jou relevant is
Krijg actualiteiten, praktische kennis, evenementen en opleidingen van evofenedex direct in je inbox.
Gerelateerde nieuwsberichten
Inschrijving nieuwe AanZET-subsidie start op 27 januari 2026
9 november 2025
Gratis deelname aan programma voor CO₂-reductie in wegvervoer
13 oktober 2025
Rapport: binnenvaart verliest terrein aan wegvervoer
9 september 2025
Binnenvaarttafel: samenwerken aan duurzame toekomst voor binnenvaart
31 juli 2025
ING: vrachtwagenheffing versnelt overstap naar elektrisch
20 juli 2025
Bomvolle Solutrans Lyon in november verwacht
9 juli 2025
Amsterdam verruimt tijdelijk venstertijden na oproep ondernemers
12 juni 2025
Rabobank: elektrisch rijden loont voor lichte bedrijfsauto’s
1 mei 2025
Voorjaarsnota 2025: investeringen in bereikbaarheid Oost-Nederland
23 april 2025
