Kabinet staakt verzet tegen zero-emissiezones
Leestijd: 1 minuut
Ook kabinet zet licht op groen voor invoering zero-emissiezones
07-10-2024 Na overleg met de wethouders van gemeenten die van plan zijn een zero-emissiezone in te voeren, heeft staatssecretaris Chris Jansen van Milieu (PVV) besloten zijn verzet tegen de komst van zero-emissiezones in binnensteden te staken. In het regeerprogramma staat dat het kabinet wil kijken of de komst van deze zones nog kan worden uitgesteld. De gemeenten gaven eerder al aan dat zij geen reden zien om iets aan de plannen te wijzigen naar aanleiding van het regeerprogramma.
Per 1 januari 2025 komen in veertien Nederlandse steden uitstootvrije zones voor (zakelijke) bestelbussen en vrachtauto's. In zijn regeerprogramma stelde het kabinet-Schoof nog dat het wil kijken of de komst van deze zero-emissiezones kan worden uitgesteld. Betrokkenen op het ministerie van Infrastructuur verbazen zich volgens berichtgeving van de NOS al langer over de passage in het regeerprogramma waarin het kabinet stelt de uitstootvrije zones te willen uitstellen. Dit is immers geen bevoegdheid van de rijksoverheid maar van de gemeenten zelf. Het kabinet wil dat binnensteden bereikbaar blijven voor bedrijven. Tegelijkertijd hebben veel ondernemers de afgelopen tijd al flink geïnvesteerd en zijn zij al overgestapt op uitstootvrije bestel- of vrachtauto’s. Anderen rijden inmiddels in een Euro-6-versie (of Euro-5) daarvan, waarmee zij ten minste nog een aantal jaren toegang hebben tot de zero-emissiezones.
Duidelijkheid belangrijk
“Het mogelijke uitstel zorgde voor verwarring bij ondernemers, vooral ook bij hen die vaak al jaren bezig waren met een plan hun wagenpark te verduurzamen”, vertelt Geert van Eijk. Het besluit van de gemeenten en het kabinet om vast te houden aan de invoering, zorgt volgens de beleidsadviseur Vervoer van evofenedex in ieder geval bij ondernemers voor duidelijkheid. “Duidelijkheid is belangrijk, zodat de investeringen in duurzame voertuigen verder kunnen doorgaan. Niet alleen om de klimaatdoelen te halen, maar ook om de luchtkwaliteit in de steden te verbeteren.”
Invoering in fasen
De zero-emissiezones worden in fasen ingevoerd in een periode van 2025 tot 2030. Hierdoor gaan niet alle binnensteden in januari 2025 per direct ‘op slot’ voor alle brandstofbestelauto’s. Voor ondernemers zijn er diverse vrijstellingen en ontheffingsmogelijkheden.
Vragen over vervoer?
Marjolein en haar collega's helpen je graag verder
Gerelateerde nieuwsberichten
Nieuwe landelijke ontheffingsregels zero-emissiezones vanaf 2026
1 december 2025
Nieuw laadplein voor elektrische vrachtwagens geopend in Woerden
20 november 2025
Inschrijving nieuwe AanZET-subsidie start op 27 januari 2026
9 november 2025
Utrecht stelt toegangsregels binnenstad uit, maar zorgen blijven
15 oktober 2025
Zero-emissiezone Alphen aan den Rijn kleiner en later ingevoerd
10 oktober 2025
evofenedex en TLN zetten vraagtekens bij plannen stadslogistiek Utrecht
1 oktober 2025
Ervaring zero-emissierijden delen op Ecomobiel
29 september 2025
Rotterdam bestelt 32 elektrische vrachtauto’s
15 september 2025
Utrechtse 7,5-tonsmaatregel zorgt voor onrust
11 september 2025
