Kleine vaarwegen staan op het spel
Leestijd: 2 minuten
Organisaties willen in gesprek over toekomst binnenvaart
25-05-2025 evofenedex maakt zich zorgen over het voortbestaan van kleine vaarwegen in Nederland. Deze haarvaten van het vaarwegennet zijn van groot belang voor veel watergebonden bedrijven, maar dreigen te verdwijnen door een gebrek aan investeringen. Volgens beleidsadviseur Ricky Voorn zet het niet onderhouden van deze infrastructuur het businessmodel van deze bedrijven onder druk. Hij waarschuwt dat als er nu niets gebeurt, deze vaarwegen over tien jaar niet meer bestaan.
Kleine vaarwegen zijn volgens evofenedex vooral belangrijk voor bedrijven die kleinere bulkladingen vervoeren. “Niet elk bedrijf kan of wil grote hoeveelheden goederen in één keer ontvangen. Ook het combineren van verschillende ladingen in één groot schip is vaak niet toegestaan”, aldus Voorn. Daarom pleit hij voor behoud van een gevarieerde binnenvaartvloot, met zowel grote als kleine schepen. “Innovaties bieden kansen, maar daarvoor zijn nu investeringen nodig.”
Onder druk
Het kanaal Almelo-De Haandrik is een concreet voorbeeld. Dit kanaal dreigde te worden gesloten voor de scheepvaart vanwege zwakke oevers, terwijl het juist eerder was aangepast voor grotere schepen. Mede dankzij een oproep van evofenedex blijft het kanaal voorlopig open. Voorn benadrukt dat de overheid keuzes moet maken over welke goederen via kleinere vaarwegen vervoerd moeten blijven worden, zodat hierop de ontwikkeling van de vloot afgestemd kan worden.
Als er geen actie wordt ondernomen, zullen bedrijven uitwijken naar wegtransport. Voorn: “Dat is onwenselijk gezien de files, het streven naar duurzame logistiek en de gewenste verschuiving naar vervoer over water. Ook stijgende grondprijzen voor watergebonden locaties vormen een bedreiging. Als bedrijven vertrekken, verdwijnt ook de vraag naar binnenvaart, met als gevolg minder schepen en infrastructuur.” evofenedex roept de overheid dan ook op om nú te investeren in het behoud van de kleine vaarwegen.
Lees een uitgebreider verhaal met Ricky Voorn op Schuttevaer.nl.
Gerelateerde nieuwsberichten
Provincie wil kanaal Almelo-De Haandrik openhouden voor scheepvaart
22 mei 2025
Duitsland start test met op afstand bestuurde binnenvaartschepen
21 mei 2025
Binnenvaart vervoert meer natte bulkgoederen in 2024
12 mei 2025
Geringe kostenstijging voor goederenvervoer per binnenvaart
25 april 2025
Let op: verkeershinder in Den Haag door NAVO-top
4 april 2025
Julianakanaal half april weer open voor scheepvaart
10 maart 2025
Meer maatregelen nodig om veiligheid Maas te verbeteren
13 februari 2025
Onderhoudswerkzaamheden Zandkreeksluis vanaf 27 januari
22 januari 2025
Spooldersluis twee dagdelen dicht voor scheepvaart
20 januari 2025