Kunstmatige intelligentie in het magazijn
Leestijd: 5 minuten
Computers bestellen nieuwe voorraad
13-04-2023 Plannen blijft mensenwerk, maar de systemen voor voorraad- en magazijnbeheer zullen steeds slimmer worden en zelf beslissingen kunnen nemen. BFG Warehousing in Nijkerk is een van de bedrijven die, samen met de Erasmus Universiteit, in de wereld van kunstmatige intelligentie zijn gestapt.
Sinds eind vorig jaar gonst de afkorting ‘AI’ rond in de wereld van softwareontwikkelaars. Artificial intelligence (AI), in het Nederlands kunstmatige intelligentie, is al een tijdje aan de orde, maar plotseling was daar Chat-GPT, een tekstverwerker die zelfstandig het internet afzoekt en rapporten en teksten schrijft. In enkele weken tijd ontdekten studenten overal ter wereld de mogelijkheden. Naar verluidt had bedenker OpenAI ermee in twee maanden tijd honderd miljoen gebruikers getrokken. Google, het bedrijf dat synoniem is met zoeken op het internet, zag zich in zijn bestaan bedreigd. Ineens bleek dat gebruikers helemaal niet meer willen zoeken, maar een antwoord willen. Softwareontwikkelaars zagen zich gedwongen sneller dan verwacht naar integratiemogelijkheden van AI te zoeken.
Slimmere algoritmen
Onder de ontwikkelaars van magazijnsoftware was het al eerder duidelijk dat hun systemen voor magazijn- en voorraadbeheer slimmer moeten worden. In een reactie op zijn jaarlijkse onderzoek naar de ontwikkelingen in de warehouse managementsysteem-markt (WMS) stelt onderzoeker Jeroen van den Berg dat de huidige pakketten steeds intelligentere wiskundige berekeningen mogelijk maken. De intelligente algoritmen in een WMS kunnen onder meer de voorraad op orderverzamellocaties bijhouden en de opdracht geven tot aanvullen vanuit een bulk-locatie.
Van den Berg: “De volgende stap dient zich aan en dat is als systemen de uitvoering van activiteiten in een magazijn leren doorgronden en zelf optimalisaties bedenken. Stel dat het systeem ziet dat er veel opstoppingen ontstaan tijdens het aanvullen tussen 12.00 en 13.00 uur aan de linkerkant van een magazijn. Dan kan kunstmatige intelligentie zelf besluiten de aanvultaken anders te plannen.” Hij vervolgt: “Een magazijn laten draaien en de voorraden actueel houden is arbeidsintensief en kan behoorlijk stressvol zijn. Ook met behulp van software blijft het nodig om besteladviezen te controleren, parameters voor de bestellingen in te stellen en te actualiseren als de vraag verandert. Maar het scheelt werk als het WMS en het voorraadbeheerpakket zelf de parameters berekenen en dat ook goed blijken te doen. Dit soort toepassingen vind je al in WMS-pakketten, maar dat zie ik op dit moment meer als intelligente algoritmen en berekeningen dan als kunstmatige intelligentie. Het wordt pas AI als een WMS daadwerkelijk de uitvoering van de activiteiten gebruikt om te kijken hoe het beter kan en daar ook nog eens informatie van buitenaf in verwerkt. Het feit dat Microsoft partner in OpenAI is geworden en ChatGPT in zijn ERP-product Microsoft Dynamics wil integreren, zal zeker voor een stroomversnelling zorgen.”
Directeur Mark Kornet van BFG Warehousing:
“Zonder AI zouden we zeker vijf tot zeven planners extra nodig hebben.”
Slimmer plannen
Het gebruik van kunstmatige intelligentie voor magazijn- en voorraadbeheer begint te komen. In Nederland doet onder meer het Econometrisch Instituut van de Erasmus Universiteit in Rotterdam onderzoek naar de toepassing van kunstmatige intelligentie voor bedrijfsmatige toekomstvoorspellingen. De door de universiteit ontwikkelde tool FCast is onder meer te gebruiken voor productie- en magazijnplanning. Bedrijven als La Ban Foods (producent van boterspecialiteiten), fietsenfabriek Gazelle en BFG Warehousing werken inmiddels met de universiteit samen.
evofenedex bezocht BFG Warehousing in Nijkerk om kennis te nemen van kunstmatige intelligentie in het voorraad- en magazijnbeheer. Het bedrijf valt onder de Bieze Food Group, een groep bedrijven in de voedsel-branche dat vooral bekend is van sauzen, salades, kruiden en tapenades. Directeur Mark Kornet van Warehousing BV vertelt dat zijn bedrijf niet alleen voor opdrachtgevers producten opslaat, maar ook bestellingen plaatst voor het aanvullen van voorraden. Ook doet het de planning van het transport naar horecagroothandels en distributiecentra van retailers. “Dat moeten we zien te doen met weinig derving en weinig nee-verkopen. Bij te veel derving is een opdrachtgever niet blij, want als een product hier te lang staat, moet hij het afschrijven. Bij te veel nee-verkopen mist hij omzet en zijn afnemers niet blij. Het gaat om versproducten met een gemiddelde THT van zestien dagen (THT staat voor Tenminste Houdbaar Tot, red.), en dat betekent dat ze binnen die tijd door de consument moeten zijn gekocht. Voor ons gaat het altijd om een paar dagen minder. Logistiek in versdistributie is topsport.”
Zeven planners
BFG Warehousing staat op het punt om fysiek te groeien. Het pand wordt dubbel zo groot en onderdeel van de nieuwbouw is een vrieshuis. “We willen de diepvriesdienst-verlening in eigen huis halen”, zegt Kornet. “Nu besteden we dat nog uit, maar we kunnen efficiencyvoordelen bereiken als we alles op één locatie hebben. Dat maakt dat we nóg sneller kunnen schakelen.”
BFG Warehousing werkt met Microsoft Dynamics, het bedrijfsbrede ERP-systeem van de Bieze Food Group. “Dat stelt ons in staat om snel in te spelen op wensen van klanten. Voor de operationele uitvoering van onze activiteiten in ons warehouse gebruiken we WarpSpeed als WMS. In het distributiecentrum liggen zesduizend artikelnummers en dat worden er meer en meer. Vanaf juni gaan we voor een nieuwe klant in de zuivel-branche supplychainactiviteiten doen. We kunnen het toegenomen werk aan met zeven supplychainplanners omdat we met kunstmatige intelligentie plannen. Zonder AI zouden we zeker vijf tot zeven planners extra nodig hebben.” Het werk van de planners bestaat uit het beoordelen van besteladviezen die door FCast zijn opgesteld. Ook houden de planners de parameters actueel die voor bestellingen nodig zijn.
“Op dit moment gebruiken we kunstmatige intelligentie voor het beheer van 1500 artikelen en we breiden dat stapsgewijs uit. De ervaringen zijn goed. We noteren tot dertig procent minder derving en tot dertig procent minder nee-verkopen.”
'Magazijnactiviteiten worden steeds meer aangestuurd door kunstmatige intelligentie'
Vooruitkijken
In de toekomst kijken is de kern van kunstmatige intelligentie, of het nu gaat om autonoom rijdende auto’s of webwinkels die voorspellingen doen over het koopgedrag van klanten en producten aan hen voorstellen. BFG Warehousing gebruikt kunstmatige intelligentie om de aanvulling van voorraden te automatiseren.
Kornet vertelt dat het FCast-programma uitrekent of en wat de afnemers van zijn opdrachtgevers gaan bestellen. “Onze planners houden alles in het oog, maar zeventig procent van de besteladviezen gaat automatisch als order naar de leveranciers. Dat doen we aan de hand van de besteldata over de afgelopen zes tot zeven jaar, rekening houdend met nog vierhonderd andere parameters, van weersvoorspelling tot evenementen als Pasen en ramadan. En door rekening te houden met regionale trends zoals carnaval en de vraag naar veganproducten, die in grote steden groter is dan daarbuiten.”
Tot zover is het een redelijk normaal systeem voor voorraadbeheer. Maar de Erasmus Universiteit komt ook nog om de hoek kijken. Kornet: “Elke maand sturen wij onze data naar de Erasmus Universiteit en zij verrijken onze prognoses en eventuele gedane manuele aanpassingen. Ook analyseren zij wat het resultaat van een voorspelling was. Daardoor kunnen wij voor onze klanten de trends volgen en daar met bestellingen rekening mee houden. Het is een zelflerend model om accurate voorspellingen te maken van de dagelijkse afzet, tot drie maanden vooruit.”
Efficiënte inrichting
De planningen die productiebedrijven en warehouses gebruiken, blijven niet beperkt tot het voorraadbeheer. Als er betrouwbare prognoses zijn van de in- en uitstroom, kan een WMS de verwerkingscapaciteit in een magazijn berekenen. Warehousemanagers kunnen hoeveel mensen en interne transportmiddelen we in de loop van de dag in de verschillende gebieden nodig hebben voor het ontvangen van de bestelde hoeveelheden.” daarmee de benodigde hoeveelheid medewerkers op de afdelingen bepalen. Kornet: “We gebruiken de prognoses om te bepalen FCast produceert voorspellingen op product- en product-klantniveau, zodat bedrijven hun magazijnen efficiënt kunnen inrichten. Kunstmatige intelligentie toepassen bij planningen past in de geschiedenis van BFG Warehousing, verzekert Kornet. “We zijn van de innovaties, maar ze moeten wel iets toevoegen op het gebied van efficiëntie en/of ergonomie. Google Glass is daar een mooi voorbeeld van. Dat hebben we maanden geleden geïmplementeerd voor specifieke klantpakketten, en nog steeds werken onze orderverzamelaars met die slimme brillen. Pick-by-Vision is gekoppeld aan ons WMS WarpSpeed. De brillen zorgen voor minder handelingen voor de orderverzamelaar en daardoor voor tijdwinst.”
Dit artikel is eerder gepubliceerd in evofenedex magazine nr. 4 april 2023.
Week van de Digitalisering 17 tot en met 21 april
Bezoek gratis het webinar de toekomst van digitale innovatie in de logistiek
Gerelateerde nieuwsberichten
Heeft jouw bedrijf een magazijn? Dit verandert er in 2025
8 december 2024
Logistieke ketenhouders tekenen verklaring voor standaardisering data
14 november 2024
evofenedex nadrukkelijk aanwezig op duo-vakbeurs ICT&Logistiek en Logistica Next
11 oktober 2024
“AI wordt zo overweldigend dat we er gewoon niet meer omheen kunnen”
27 september 2024
Samenwerking voor versterking digitale veiligheid in handel en logistiek
22 augustus 2024
Veel handelsbedrijven in mkb-sector willen digitaliseren
19 augustus 2024
Studenten helpen bedrijven bij logistieke innovatie en efficiëntie
8 juli 2024
Fabrikanten geven digitalisering een hoge prioriteit
8 juli 2024
Oplossingen voor logistieke uitdagingen op beurs ICT&Logistiek
1 juli 2024