skipToContentskipToFooter

Magazijn: zelf doen of uitbesteden?

Heb je het idee dat je kosten voor het magazijn te hoog zijn? Krijg je je orders niet meer op tijd het magazijn uit? Groeit je bedrijf zo hard dat je extra magazijnruimte nodig hebt? Dan kan het interessant zijn om (een deel van) je logistieke operatie - zoals het magazijn - uit te besteden. In dit artikel zetten we de voor- en nadelen op een rij en geven we tips voor het vinden van een geschikte partner.

Het uitbesteden van je magazijnoperatie betekent dat je dit onderdeel van je bedrijfsvoering uit handen geeft aan een logistieke dienstverlener. Deze partner neemt dus de volledige logistiek afhandeling van je orders over. Overige taken, zoals verkoop, marketing en eventueel productie, houd je dan in eigen beheer.

Wanneer interessant?

Je kunt pas bepalen of uitbesteding van opslag en distributie lonend is, als je inzicht hebt in jouw eigen kosten. Voordat je uitbesteding overweegt, moet je je eigen logistieke organisatie goed onder de loep nemen. Soms kun je jouw logistieke proces verbeteren en je kosten vrij eenvoudig verlagen door enkele interne aanpassingen. Pas als je eigen logistieke operatie is geoptimaliseerd, kun je goed vergelijken en kijken of een samenwerking lonend is.

Niet alleen kosten zijn doorslaggevend voor de beslissing om de logistiek uit te besteden. Ook de mate waarin je service verleent met jouw logistieke operatie, speelt een belangrijke rol. Er zijn 2 belangrijke criteria. In de eerste plaats moet je kijken naar het strategische belang van logistiek. Levert jouw manier van opslag en orderafhandeling onderscheidend vermogen op voor je bedrijf? Heeft dit extra waarde voor de klant om bij jou te bestellen? Als het antwoord hierop negatief is, dan kan uitbesteden juist interessant zijn.

In de tweede plaats moet je de complexiteit van jouw logistieke organisatie beoordelen. Hoe ingewikkeld is de operatie van de binnenkomst van de goederen tot en met het op de juiste tijd, in de juiste aantallen, de juiste artikelen versturen eigenlijk? Is er voor het beoordelen en goedkeuren van de binnenkomende goederen veel specifieke kennis nodig? Is er een simpele manier van verpakken, of zijn er juist veel en ingewikkelde inpakhandelingen nodig? Moeten er veel verschillende leveranciers en afnemers met elkaar verbonden worden? Verkoop je seizoensproducten? Moet er snel en flexibel ingespeeld kunnen worden op een steeds veranderende behoefte, of levert je bedrijf aan een redelijk constante vraag? Hoe complexer je logistiek, hoe moeilijker om uit te besteden.