Meer containers en minder overslag in haven Rotterdam
Leestijd: 2 minuten
Havenbedrijf: “De schepen zitten nog erg vol”
24-10-2024 De overslag in de Rotterdamse haven is tot en met het derde kwartaal van dit jaar met 0,4 procent gedaald. De Rotterdamse containersector groeide wel. “De wereldhandel is voorzichtig aangetrokken in de afgelopen maanden”, meldt de CEO van Havenbedrijf Rotterdam bij de nieuwe havencijfers.
De totale overslag kwam tot en met het derde kwartaal van dit jaar uit op 328,6 miljoen ton ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar - toen was de totale opslag 329,9 miljoen ton. Dat de totale overslag een lichte daling laat zien, komt volgens het havenbedrijf vooral door minder overslag van kolen en ruwe olie. De Rotterdamse containersector groeide wel, zowel in gewicht (3 procent) als in TEU (2,2 procent), de standaardmaat voor containers.
Geen verrassing
Volgens CEO Boudewijn Siemons van Havenbedrijf Rotterdam is de wereldhandel voorzichtig aangetrokken in de afgelopen maanden: “We zien dat het consumentenvertrouwen is toegenomen en dat heeft zich vertaald in groei in de overslag van containers. De daling van de overslag in de andere segmenten laat helaas zien dat de Europese industrie nog steeds te maken heeft met een zwakke concurrentiepositie door de hoge energielasten. Deze ontwikkelingen komen niet als een verrassing. We hebben namelijk nog steeds te maken met grote uitdagingen op het geopolitieke toneel en in de wereldwijde logistieke ketens. De verwachting is dan ook dat we de resterende maanden van dit jaar geen grote verschuivingen in goederstromen meer zullen zien.”
Voorraden en export
Het herstel van de containeroverslag komt volgens het Havenbedrijf vooral door een stijging van de uitgaven van Europese consumenten. Voorraden van bedrijven die na de COVID-pandemie werden afgebouwd, liggen inmiddels weer op het oude niveau. Doordat de industriële productie in Europa nog niet op het oude niveau ligt, blijft de export van eindproducten, waaronder kapitaalgoederen en auto-onderdelen, achter.
Piekbelasting terminals
Volgens het Havenbedrijf hebben onzekerheden als gevolg van het omvaren via Kaap de Goede Hoop geleid tot een vroeg piekseizoen in de zomer. Doordat een aantal diensten in september werd omgeleid via andere havens, waren er deze maand lagere volumes te zien in Rotterdam. De congestie in havens in Azië, het Midden-Oosten en Zuid-Europa van eerder dit jaar zou volgens het Havenbedrijf inmiddels afnemen. “Door de beperkte scheepscapaciteit is het aantal port calls wel nog steeds lager dan vorig jaar, waardoor de schepen erg vol zitten”, meldt het Havenbedrijf. Dit betekent dat de terminals in de haven en het achterland nog steeds te maken hebben met piekbelasting.
Kom naar Dag van de Zeevracht
evofenedex organiseert op 21 november de Dag van de Zeevracht. Tijdens dit evenement bieden we praktische handvatten aan bedrijven die gebruikmaken van zeevracht. Dit om risico’s vroegtijdig te kunnen inschatten en de negatieve gevolgen van disrupties in de keten te verzachten.
Gerelateerde nieuwsberichten
Handels- en productiebedrijven verwachten in 2025 meer vraag
9 december 2024
Nederlanders willen wel betalen voor retourzending
5 december 2024
Topdrukte bij pakketbezorgers
2 december 2024
Nationale Supply Chain Monitor 2024: “Zonder ketensamenwerking geen toekomst”
25 november 2024
Zeeverladers bezorgd over toenemende afhankelijkheid van Chinese bedrijven
22 november 2024
ICT&Logistiek en Logistica Next integreren tot één evenement
13 november 2024
Derde beursjournaal ICT&Logistiek en Logistica Next
8 november 2024
Tweede beursjournaal ICT&Logistiek en Logistica Next
7 november 2024
DFDS komt met nieuwe verbinding tussen Italië en Egypte
7 november 2024