Meer inzicht in containerbewegingen met nieuwe terminaldata
Leestijd: 2 minuten
Succesvolle lobby voor betere data-uitwisseling
17-02-2025 Sinds kort biedt de deepseaterminal Rotterdam World Gateway (RWG) volledig inzicht in nieuwe data-elementen, waardoor verladers meer inzicht krijgen in containerbewegingen. evofenedex pleit al geruime tijd voor meer transparantie in de logistieke keten en is tevreden met deze ontwikkeling. De verwachting is dat de APMT-terminal op de Maasvlakte II en de containerterminal van Hutchison Ports ECT Rotterdam snel zullen volgen.
Verladers hebben baat bij zoveel mogelijk inzicht in containerbewegingen en uniforme toegang tot deze gegevens. Dankzij de integratie van geavanceerde terminaldata ontvangen gebruikers van Portbase gedetailleerde en actuele informatie over hun containers. Deze gegevens zijn toegankelijk via een Cargo Controller-account van Portbase. Deze service is beschikbaar via een online gebruikersomgeving en kan worden geïntegreerd in bestaande systemen met een API-koppeling. Dit maakt het mogelijk om real-time status- en planningsinformatie direct in logistieke processen op te nemen. Hierdoor wordt de afstemming met transporteurs en achterlandverbindingen geoptimaliseerd.
Beschikbare data
De data wordt direct verstrekt vanuit het planningsysteem van de terminal, wat de betrouwbaarheid en actualiteit van de informatie vergroot. Hierdoor hebben verladers beter inzicht in de status van hun container en kunnen zij hun logistieke operatie efficiënter inrichten. De beschikbare data-elementen zijn:
- verwachte aankomsttijd (ETA) van het zeeschip;
- verwacht losmoment (EDT), gebaseerd op de losvolgorde en afkomstig uit het kade-planningssysteem;
- verwachte vertrektijd (ETD) van het zeeschip;
- het exacte tijdstip waarop de container de terminal verlaat (Gate-out).
Centrale beschikbaarheid
Met de aansluiting van RWG op Cargo Controller zijn nu alle grote Rotterdamse deepseaterminals verbonden met dit platform. Naast RWG delen ook Hutchison Ports ECT Rotterdam en APM Terminals hun terminaldata. In de afgelopen jaren is data steeds vaker versnipperd geraakt over eigen platforms van afzonderlijke terminals. Hoewel dit een aandachtspunt blijft, is de centralisatie via Cargo Controller een positieve ontwikkeling. Terminalinformatie kan nu veilig en centraal worden gedeeld met geautoriseerde partijen.
evofenedex blijft zich inzetten voor een betere samenwerking in de logistieke keten en verdere digitalisering ter optimalisatie van logistieke processen voor verladers. Lees meer in ons overzicht van lobbyresultaten op dit gebied.
Gerelateerde nieuwsberichten
Drie scenario’s voor terugkeer naar Suez-Rode Zee-route
7 december 2025
Havenbedrijf Rotterdam ontwikkelt nieuwe offshore windterminal
26 november 2025
Akkoord over cao bij sjordersbedrijven
19 oktober 2025
Havenstaking tijdelijk stilgelegd na akkoord in kort geding
13 oktober 2025
VNO-NCW wil proefproces over stikstofondergrens
12 oktober 2025
Ondernemers naar rechter om havenstaking Rotterdam
10 oktober 2025
Havenbedrijf Rotterdam zet ‘IA’ in tegen duindoorn
17 augustus 2025
CBS: Nederlandse goederenexport groeit verder
14 augustus 2025
Rotterdamse haven maakt ruimte voor NAVO-schepen
13 juli 2025
