Nederlandse export in de knel door oplopende wachttijden in Rotterdam
Leestijd: 1 minuut
Efficiënte doorvoer essentieel voor internationale concurrentiepositie
11-06-2025 evofenedex vraagt de politiek om in te grijpen en ruimte te maken voor eerlijker en efficiënter goederenvervoer. In de Rotterdamse haven liggen binnenvaartschepen steeds langer stil, terwijl grote zeeschepen voorrang krijgen. Dit belemmert duurzame goederenstromen en drijft de kosten op. Ook strikte demurrage- en detentionregels raken verladers hard: zij betalen voor vertragingen waar ze geen invloed op hebben.
Casper Roerade, beleidsadviseur zeevracht bij evofenedex: “Voor handels- en productiebedrijven is een soepele doorvoer via de havens van levensbelang. Vertragingen zijn niet uniek voor Rotterdam, maar de regie ontbreekt.” Binnenvaartschepen worden regelmatig geweigerd of weggestuurd, omdat vertraagde zeeschepen voorrang krijgen. Daardoor komt het vervoer over water - juist de duurzame optie - structureel in de knel.
Vertragingen door inspecties
Daarbovenop zorgen douane-inspecties regelmatig voor extra vertraging. Controles worden ingepland zonder dat er voldoende capaciteit is om deze binnen één of twee dagen te voltooien. Containers blijven soms dagen te lang op de terminal staan of kunnen niet op tijd worden ingeleverd. Ondernemers krijgen daardoor te maken met hoge extra kosten zoals demurrage en detention. “Die kosten kunnen oplopen tot honderden euro’s per container per dag, terwijl de vertraging vaak ontstaat door procedures waarop bedrijven zelf geen invloed hebben,” aldus Roerade.
Concurrentiepositie exporteurs in gevaar
evofenedex waarschuwt dat deze knelpunten de concurrentiepositie van Nederlandse exporteurs direct raken. Steeds vaker wijken bedrijven uit naar andere havens. Bovendien kiezen bedrijven vaker noodgedwongen voor vrachtauto’s, omdat vervoer per binnenvaart niet binnen de standaardtermijnen past. Dat is slecht nieuws voor de duurzaamheid én voor de doorstroming op de weg. Meer regie op het effectief inzetten van bestaande capaciteit en ruimere afspraken van demurrage- en detentionvoorwaarden zijn nodig om de situatie beheersbaar te houden.
Vragen over internationale supplychains en zeecontainervervoer?
Neem contact op met Casper Roerade, beleidsadviseur Mainports & Internationale Supplychains.