Politiek verdeeld over zero-emissiezones
Leestijd: 2 minuten
evofenedex dringt aan op invoering per 1 januari 2025
18-10-2024 Het commissiedebat Duurzaam Vervoer in de Tweede Kamer bracht afgelopen donderdag geen duidelijkheid over de invoering van de zero-emissiezones. evofenedex wil dat gemeenten blijven vasthouden aan de geplande invoering per 1 januari 2025. En dat het kabinet hierover duidelijkheid geeft aan ondernemers.
Kamerleden en staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu gingen afgelopen donderdag met elkaar in gesprek over een mogelijk uitstel van de invoering van de zero-emissiezones. Dit gebeurde tijdens het commissiedebat Duurzaam Vervoer in de Tweede Kamer.
“Er is door het kabinet nog steeds geen definitieve keuze gemaakt”, informeerde staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu (PVV) de aanwezige vertegenwoordigers van de politieke partijen. Maar onlangs deelde de staatssecretaris nog op X een NOS-bericht dat hij zijn bezwaren - na overleg met de wethouders van de betrokken gemeenten - tegen de zero-emissiezones zou intrekken.
evofenedex had de Kamerleden vóór het commissiedebat opgeroepen vast te houden aan de invoering van de zero-emissiezones per 1 januari 2025. Uitstel gaat volgens evofenedex ten koste van de voortgang van verduurzaming en benadeelt ondernemers die al geïnvesteerd hebben in emissievrije voertuigen.
Tegenstellingen in Tweede Kamer
Tijdens het debat werd duidelijk dat er sterke verdeeldheid is tussen de politieke partijen. De PVV, BBB en VVD pleiten nog steeds voor uitstel van de zero-emissiezones. Deze partijen hebben hun zorgen geuit over de haalbaarheid voor met name kleine ondernemers. Aan de andere kant van het spectrum zitten partijen zoals GroenLinks/PvdA en de Partij voor de Dieren, die het standpunt van evofenedex en alle medeondertekenaars van het Klimaatakkoord (waaronder de gemeenten) steunen. Die benadrukken allemaal dat er voldoende ontheffingsmogelijkheden zijn en dat uitstel allerminst bijdraagt aan het vertrouwen in de overheid.
Kamerlid Habtamu de Hoop (GroenLinks/PvdA) gaf aan dat de zittende Kamerleden er “een potje van maken”. Hij waarschuwde dat de kabinetsplannen de geloofwaardigheid van de overheid verder ondermijnen.
Van positieve signalen tot opties voor uitstel
Jansen benadrukte tijdens het debat wel dat er veel positieve signalen zijn voor de invoering van de zero-emissiezones. Er wordt volop gewerkt aan de beschikbaarheid van laadinfrastructuur. En in alle steden geldt eerst een waarschuwingsperiode van vier maanden waarin nog geen boetes worden opgelegd. Maar hij ging ook in op opties om de invoering in zijn geheel uit te stellen, waaronder een spoed-AMvB (Algemene Maatregel van Bestuur). Maar of dat nog op tijd is, is maar zeer de vraag; gemeenten hebben eerder dit jaar al besloten de zones in te voeren.
evofenedex: "Duidelijkheid hard nodig"
evofenedex vindt het onbegrijpelijk dat het kabinet twee maanden voor de invoering van de zero-emissiezones onzekerheid creëert. Geert van Eijk, beleidsadviseur bij evofenedex: “De eerste aankondiging van de zones was al in 2014. En in 2019 is het besluit genomen om de zero-emissiezones in te voeren vanaf 2025.”
Hij vervolgt: “Ten onrechte is het beeld ontstaan dat vanaf 1 januari 2025 de ondernemer met zijn bestelauto de binnenstad niet meer in mag. Overgangsregelingen zorgen ervoor dat ondernemers nog enkele jaren de tijd hebben om over te stappen op een emissievrij voertuig. Zo kunnen ondernemers met een Euro 5-bestelauto (geleverd tussen 2009 en 2014) nog tot begin 2027 de binnenstad in.”
Ontheffingen en hardheidsclausule
Daarnaast is evofenedex namens ondernemers nauw betrokken geweest bij het opstellen van de regels rondom ontheffingen. En om wildgroei aan ontheffingsregels te voorkomen, kan iedere ondernemer die de overstap niet kan maken een beroep doen op de hardheidsclausule. Dit geldt niet alleen voor de marktkoopman, maar juist ook voor de bloemist of timmerman.
Bovendien is het erg belangrijk dat we een betrouwbare overheid hebben die zorgt voor duidelijkheid voor ondernemers. Veel ondernemers hebben al geïnvesteerd in emissievrije voertuigen en verdienen zekerheid over de regelgeving. Uitstel draagt daar zeker niet aan bij. evofenedex pleit daarom voor invoering van de zero-emissiezones per 1 januari 2025.
Aandacht voor kleine ondernemer
Tot slot kan evofenedex kan zich volledig vinden in de aandacht van de politieke partijen om de kleine ondernemers die niet kunnen overstappen te ondersteunen. Zeker als het gaat om de financiering van een emissievrij voertuig.
De staatssecretaris kan zich verder richten op kleinere aanpassingen van de regelgeving. Bijvoorbeeld door met de gemeenten in gesprek te gaan over mogelijkheden om de waarschuwingsperiode te verruimen. En door met partijen op zoek te gaan naar oplossingen voor ondernemers voor wie de financiering een probleem is.
Gerelateerde nieuwsberichten
Alphen aan den Rijn lanceert logistiek0172.nl
9 december 2024
Staatssecretaris ziet geen kans ZE-zones tegen te houden
5 december 2024
Steeds meer laadpunten beschikbaar voor zwaar verkeer
5 december 2024
41 partijen willen snel in gesprek met staatssecretaris over zero-emissiezones
3 december 2024
Ondernemers met Euro 6-bestelauto krijgen jaar langer toegang tot zero-emissiezones
25 november 2024
Eerste openbaar laadplein in Amsterdam geopend voor zwaar materieel
21 november 2024
Leden evofenedex gaan in gesprek in Leiden over zero-emissiezone
7 november 2024
Noord-Hollandse steden organiseren zero-emissie-evenement
4 november 2024
Leiden voert zero-emissiezone op 1 januari 2025 in
29 oktober 2024