skipToContentskipToFooter

Slimmer, duurzamer en efficiënter spoor

30-10-2025 ProRail is officieel gestart met een eenjarige testfase voor (semi)automatisch rijdende goederentreinen op de Betuweroute. De proef is een samenwerking tussen de Nederlandse en Duitse ministeries van Infrastructuur. De testfase ging op 24 oktober van start op emplacement Kijfhoek in Zwijndrecht, in aanwezigheid van onder anderen staatssecretaris Aartsen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

De Betuweroute is een gesloten goederencorridor van 160 km lang tussen de Rotterdamse haven en Duitsland, zonder overwegen en uitgerust met treinbeveiligingssysteem ERTMS. Dit maakt deze route een veilige omgeving voor de testfase.

Automatisch optrekken, remmen en stoppen

In deze testfase wordt op een beperkt traject gereden met automatische snelheidsregeling. De machinist blijft aan boord en kan op elk moment ingrijpen. Volgens ProRail biedt deze technologie op termijn mogelijkheden om het spoornet beter te benutten en vertragingen te verminderen.

Door de automatische besturing kunnen treinen preciezer rijden en beter op elkaar aansluiten. Daardoor kan de capaciteit van het spoor toenemen zonder grote infrastructurele aanpassingen. Ook verwacht ProRail dat automatische aansturing helpt om het energieverbruik te verlagen, doordat treinen gelijkmatiger optrekken en afremmen.

Wat wordt er getest?

Goederenvervoerder DB Cargo test gedurende een jaar een speciaal voor Automatic Train Operation (ATO) geprepareerde locomotief. Die trekt een aantal wagons, deels verzwaard maar altijd zonder commerciële lading. Voor het eerst worden GoA2 (semi-autonoom rijden met machinist aan boord) en GoA4 (volledig autonoom rijden met toezicht op afstand) gecombineerd getest voor goederenvervoer. Tijdens de testritten is er altijd een testteam in de cabine aanwezig. Daarbij worden ook nieuwe technologieën ingezet, zoals Remote Supervision & Control.

Stap richting digitalisering goederenvervoer

De proef past binnen de bredere digitalisering van het Europese spoornet. Nederland loopt hiermee voorop in het goederenvervoer per spoor. Aartsen: “Dankzij innovatieve technologieën maken we het spoor veiliger, efficiënter en duurzamer. Met deze pilot laten we zien dat autonoom rijden met goederentreinen geen kwestie van morgen is, maar vandaag al werkelijkheid wordt. Zo maken we het spoor klaar voor de toekomst.”

Foto: ProRail/Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat

Blijf op de hoogte van wat voor jou relevant is

Krijg actualiteiten, praktische kennis, evenementen en opleidingen van evofenedex direct in je inbox.