RAI roept kabinet op elektrisch rijden te blijven stimuleren
Leestijd: 2 minuten
“Sector heeft behoefte aan duidelijk en consistent overheidsbeleid voor langere termijn”
25-10-2024 Volgens RAI Vereniging is het essentieel dat de overheid elektrisch rijden blijft stimuleren. Voorzitter Frits van Bruggen benadrukte dit donderdag 24 oktober tijdens zijn eerste reactie op de die dag gepubliceerde ‘Klimaat- en Energieverkenning 2024’ van het Planbureau voor de Leefomgeving.
De ‘Klimaat- en Energieverkenning 2024’ van het Planbureau voor de Leefomgeving laat zien dat het wegverkeer verantwoordelijk is voor een fors deel van de Nederlandse CO2-uitstoot en dat er een grote opgave ligt in het terugdringen daarvan. Om de klimaatdoelen te halen, is schone mobiliteit immers belangrijk. Volgens RAI Vereniging is het essentieel dat de overheid elektrisch rijden blijft stimuleren. Of en hoe dat de komende jaren gebeurt, is nu nog niet duidelijk.
Voorzitter Frits van Bruggen: “De CO2-uitstoot bij het wegverkeer neemt af doordat er meer elektrische auto’s rondrijden, maar we zien de interesse van de consument in elektrische auto’s afnemen. Dat komt onder meer doordat er onverwacht wordt bezuinigd op stimuleringsmaatregelen. Zoals de correctie van het gewicht van elektrische auto’s voor de motorrijtuigenbelasting. Maar ook omdat het perspectief op de langere termijn ontbreekt. De sector en automobilisten hebben behoefte aan duidelijk en consistent overheidsbeleid voor de langere termijn.”
Uitstootvrije zones
Duidelijkheid en consistentie is ook wat RAI Vereniging verwacht van het Rijk waar het gaat om de zero-emissiezones. “Wij vragen hiervoor al langere tijd aandacht. Er is jaren geleden bedacht dat er uitstootvrije zones moeten komen. Gemeenten en brancheverenigingen zijn hiermee actief aan de slag gegaan. Nu, twee maanden voor de invoering zaait het kabinet twijfel door uitstel voor te stellen. Dat soort onduidelijkheid is niet goed voor de transitie naar zero-emissievervoer”, vertelt Van Bruggen.
Geen twijfel meer
De standpunten van RAI Vereniging lopen aardig parallel met die van evofenedex, aldus beleidsadviseur Geert van Eijk. “Samen met diverse branche- en maatschappelijke organisaties hebben wij grote zorgen geuit over de politieke strijd rond de zero-emissiezones voor bestel- en vrachtauto’s. Daarbij hebben we de landelijke politiek opgeroepen gemeenten te ondersteunen bij de invoering van de zones en hier geen twijfel meer over te zaaien.”
Van Eijk benadrukt dat het uitstel van de zero-emissiezones vooral niet ten koste mag gaan van ondernemers die al wel hebben geïnvesteerd in emissievrije bestel- en vrachtauto’s. “Daarnaast moet bij het verder vergroenen de aandacht vooral gericht zijn op het wegnemen van de financieringsproblemen bij kleine ondernemers die schoner willen gaan rijden, en op oplossingen voor de netcongestie in grote delen van Nederland zodat de laadinfrastructuur op orde komt.”
Gerelateerde nieuwsberichten
Nieuwe landelijke ontheffingsregels zero-emissiezones vanaf 2026
1 december 2025
Nieuw laadplein voor elektrische vrachtwagens geopend in Woerden
20 november 2025
Inschrijving nieuwe AanZET-subsidie start op 27 januari 2026
9 november 2025
Utrecht stelt toegangsregels binnenstad uit, maar zorgen blijven
15 oktober 2025
Zero-emissiezone Alphen aan den Rijn kleiner en later ingevoerd
10 oktober 2025
evofenedex en TLN zetten vraagtekens bij plannen stadslogistiek Utrecht
1 oktober 2025
Ervaring zero-emissierijden delen op Ecomobiel
29 september 2025
Rotterdam bestelt 32 elektrische vrachtauto’s
15 september 2025
Utrechtse 7,5-tonsmaatregel zorgt voor onrust
11 september 2025
