Rapport: binnenvaart verliest terrein aan wegvervoer
Leestijd: 1 minuut
Samenwerking nodig om modal shift te realiseren
10-09-2025 Het marktaandeel van de binnenvaart in Nederland is de afgelopen tien jaar bijna gehalveerd. Tegelijkertijd groeit het wegtransport sterk, blijkt uit het rapport 'Binnenvaart Marktontwikkeling 2025' van Bureau Voorlichting Binnenvaart.
Als deze trend doorzet, worden de Nederlandse wegen nog voller en nemen files en tijdverlies verder toe. Daarom is het nodig om actie te ondernemen en binnenvaart en spoor aantrekkelijker te maken voor verladers. Alle modaliteiten zijn hard nodig om de logistiek in Nederland goed te laten functioneren.
Ontwikkelingen sinds 1970
Het rapport laat zien dat sinds 1970 de verhoudingen tussen transportvolumes en marktaandelen van weg, spoor en binnenvaart verschuiven. Sinds 2014 is ook specifiek gekeken naar natte bulk, droge bulk, containers en stukgoed. De cijfers zijn gebaseerd op tonkilometers, waardoor de prestaties in Europa goed te vergelijken zijn.
Kansen voor binnenvaart
De binnenvaart biedt verladers nog altijd belangrijke voordelen. Er is ruimte op de vaarwegen, het vervoer is schoon en er zijn geen files. Juist daarom kan de binnenvaart een aantrekkelijk alternatief zijn voor verladers die betrouwbaarheid en duurzaamheid combineren. evofenedex werkt samen met andere partijen, onder andere aan de Binnenvaarttafel, om te zorgen dat:
- de binnenvaart haar positie als duurzame modaliteit kan behouden;
- er voldoende aanbod blijft van verschillende typen schepen die aansluiten op de vraag;
- de vaarwegen toekomstbestendig worden ingericht.
Logistiek systeem in balans
Het rapport onderstreept dat Nederland alle modaliteiten nodig heeft om een goed functionerend logistiek systeem te behouden: weg, spoor en binnenvaart vullen elkaar aan. Voor ondernemers in de handel en logistiek is een modal shift richting binnenvaart en spoor een goede oplossing om congestie te verminderen en betrouwbaarheid te vergroten.
Dienstverlening evofenedex
Met onze Modal Shift Service onderzoeken we samen met leden of modal shift kansen biedt voor hun bedrijf. We bieden concrete ondersteuning door specialisten met ruime logistieke kennis, die weten hoe zij goederenstromen kunnen verplaatsen van de weg naar het spoor, de binnenvaart of shortsea. We hebben al veel modalshiftprojecten met bedrijven gerealiseerd en beschikken daardoor over brede ervaring en kennis.
Vragen over dit artikel?
Neem contact op met Ricky Voorn, beleidsadviseur Binnenvaart en Eigen Vervoer.
Gerelateerde nieuwsberichten
Binnenvaarttafel: samenwerken aan duurzame toekomst voor binnenvaart
31 juli 2025
Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzoekt stijging aanvaringen binnenvaart
23 juli 2025
ING: vrachtwagenheffing versnelt overstap naar elektrisch
20 juli 2025
Provincie Overijssel houdt kanaal Almelo-De Haandrik bevaarbaar
10 juli 2025
Bomvolle Solutrans Lyon in november verwacht
9 juli 2025
Amsterdam verruimt tijdelijk venstertijden na oproep ondernemers
12 juni 2025
Papendrechtsebrug: binnenvaart mag door, wegverkeer ondervindt langer vertragingen
27 mei 2025
Kleine vaarwegen staan op het spel
26 mei 2025
Provincie wil kanaal Almelo-De Haandrik openhouden voor scheepvaart
22 mei 2025