skipToContentskipToFooter

Verbeteren van verbinding voor groeiend goederenvervoer

16-10-2025 Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en Swietelsky Rail Benelux zijn begonnen met de grootschalige vernieuwing van het spoor. Tijdens een bijeenkomst op de Maasvlakte gaven de partijen het startsein voor de aanleg van emplacement Maasvlakte Zuid (EMZ). De aanleg is nodig om de groei van het spoorgoederenvervoer vanaf de Maasvlakte naar het Europese achterland mogelijk te maken.

Deze investering zorgt voor een stevigere infrastructuur voor de aan- en afvoer van goederen per spoor. Een betrouwbaar spoortraject voorkomt vertragingen en verbetert de voorspelbaarheid van transportstromen. De spoorvernieuwing maakt deel uit van een breder programma om het spoor in het havengebied toekomstbestendig te maken. Geert van Eijk, beleidsadviseur bij evofenedex: "Dit is een goede ontwikkeling. Voor een goede ontsluiting van de Rotterdamse haven is het spoor, samen met de binnenvaart, onmisbaar. Het is bovendien een duurzame manier om de groeiende volumes aan te kunnen."

Geschikt voor 740-meter-treinen

Het EMZ is geschikt voor goederentreinen van 740 meter lang. Dat is aanzienlijk langer dan de huidige standaardlengte van circa 600 meter. Door de langere treinen kunnen meer containers per rit worden vervoerd. Dit zorgt voor minder treinbewegingen, minder uitstoot en lagere kosten per ton vracht.

De eerste fase van het project omvat de aanleg van de eerste bundel van zes opstelsporen en verschillende aansluitingen naar bestaande spoorinfrastructuur. Deze bundel wordt medio 2027 in gebruik genomen. De overige drie bundels worden afhankelijk van spoorgoederenvervoerprognoses in de periode na 2027 gefaseerd gerealiseerd. 

Samenwerking en planning

Swietelsky Rail Benelux voert het werk uit in opdracht van ProRail. Het Havenbedrijf Rotterdam is nauw betrokken bij de planning en uitvoering, omdat veel trajecten over haventerreinen lopen. De werkzaamheden duren tot eind 2026 en vinden plaats in verschillende fasen, zodat het goederenvervoer grotendeels doorgang kan vinden. Met deze investering versterken Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en Swietelsky Rail Benelux de positie van de haven als duurzame en efficiƫnte logistieke hub van Noordwest-Europa.

Foto Havenbedrijf Rotterdam - van links naar rechts: Robert Simons (wethouder gemeente Rotterdam), Mirjam van Velthuizen (CFO ProRail), Berte Simons (COO Havenbedrijf), Niek Lentink (CEO Swietelsky) en Jeanette Baljeu (Europarlementariƫr).

Blijf op de hoogte van wat voor jou relevant is

Krijg actualiteiten, praktische kennis, evenementen en opleidingen van evofenedex direct in je inbox.