skipToContentskipToFooter

In een ruk naar de bestemming

01-06-2021 Met een zeeschip ook de binnenwateren op: als de betrokken locaties gunstig liggen, is dit een goed en duurzaam alternatief voor goederenvervoer. Van Berkel Logistics, LV Shipping & Transport en Gaffert lieten het zien bij een omvangrijk vervoer van 125 fabrieksruimten van Groot-Brittannië naar Nederland.

“Zonder wrijving geen glans”, zo typeert Jeroen Markus van Van Berkel Logistics het project dat deze logistiek dienstverlener kortgeleden heeft uitgevoerd met vervoersbedrijven LV Shipping & Transport en Gaffert. “Er was een intensieve samenwerking nodig om dit project tot een goed einde te brengen; we hadden elkaars expertise en flexibiliteit echt nodig.” Het project waar Markus het over heeft, is het vervoer vanuit Groot-Brittannië naar Nederland van 125 modules voor de bouw van een in animal Healthcare-re gespecialiseerd bedrijf in Boxmeer. Hierbij zorgde Van Berkel Logistics voor de overslag en de tijdelijke opslag van de modules via Inland Terminal Veghel en Inland Terminal Cuijk.

"Het grote voordeel hiervan was, dat de lading in Rotterdam niet hoefde te worden overgeslagen. Dat scheelt tijd, maar verkleint ook de kans op schade"

 

Aan het project kleefden minstens twee bijzonderheden: ten eerste dat de lading in één en hetzelfde vaartuig is vervoerd vanuit de productielocatie in Noordoost-Engeland naar Veghel, en ten tweede dat die lading niet uit ‘gewone’ containers bestond, maar uit hele fabrieksruimten, soms ook al voorzien van ingebouwde apparatuur.

Shortsea shipping

We spreken hier van shortsea of sea-river-shipping: vervoer binnen Europa over zee én binnenwater. LV Shipping & Transport regelde het schip om vanuit de productielocatie in Newcastle naar de terminal in Veghel te varen, een zogenoemde kruiplijncoaster. Andere vervoerwijzen, met trucks en/of overslag in Rotterdam, waren volgens LV al snel terzijde geschoven. Een kruiplijncoaster is een relatief klein zeeschip waarmee lading tot ver landinwaarts gebracht kan worden. “Het grote voordeel hiervan was, zeker ook voor onze opdrachtgever in Engeland, dat de lading in Rotterdam niet hoefde te worden overgeslagen. Dat scheelt tijd, maar verkleint ook de kans op schade”, zegt Markus.

Obstakels

Voor het logistieke stuk op en vanaf de terminal heeft LV dienstverlener Van Berkel in de arm genomen. En die huurde vervolgens voor de hijswerkzaamheden en het vervolgvervoer Gaffert in, gespecialiseerd in horizontaal en verticaal transport. “De modules varieerden in gewicht van acht tot veertig ton. De zwaardere konden wij met onze reachstackers niet verplaatsen, en Gaffert is juist daarin gespecialiseerd”, aldus Markus.

Directeur Theo Gaffert van het gelijknamige bedrijf legt uit wat hij moest doen om voorbereid te zijn op dit transport: “De afmetingen en gewichten van de modules waren heel verschillend. Om mogelijke obstakels op de route vóór te zijn, hebben wij een routeonderzoek gedaan. Op basis daarvan hebben we maatregelen genomen om het vervoer zonder problemen te laten verlopen. Denk bijvoorbeeld aan takken snoeien en straatmeubilair wegdraaien. Maar ook hebben we bij de A73 een doorsteek gemaakt door de middenberm, om zo via de andere rijbaan onder het viaduct door te kunnen. Daar was het viaduct namelijk vijftien centimeter hoger.”

De omstandigheden waren ideaal om de lading bijna helemaal over het water te laten vervoeren, vervolgt Markus. “De productielocatie van de modules is Newcastle, en dat ligt aan de rivier de Tyne. En Veghel ligt aan de Zuid-Willems-vaart, het verlengde van het Máximakanaal. Vanuit Veghel was het nog maar een paar kilometer per truck naar Boxmeer.” Het hele traject kan bevaren worden door schepen van CEMT-klasse IV, die maximaal drie meter diep gaan en 9,60 meter breed zijn. De kruiplijncoaster Waterway, waarmee het transport werd uitgevoerd, valt in die klasse.

"Er was een intensieve samenwerking nodig om dit project tot een goed einde te brengen"

 

Hijsframe

In Veghel aangekomen konden de minder zware modules door Van Berkel zelf van het schip worden gehesen, met behulp van een op maat gemaakt hijsframe voor de reachstacker. Dit frame was nodig omdat de modules niet de juiste afmetingen en hijspunten hadden om opgepakt te worden door een reachstacker. Bij de modules van dertig ton en meer werd de hulp ingeroepen van Gaffert, dat een kraan gebruikte om de lading van het schip te hijsen en op de kade te plaatsen.

Vervolgens bleven de modules op de terminal staan totdat ze door de klant afgeroepen werden. Een reden hiervoor was dat de opdrachtgever zelf de volgorde wilde bepalen van de aanlevering vanuit Veghel naar Boxmeer. “Modules om de hoek, noemden we dat, vervolgt Markus. “Dat deed een behoorlijk beroep op ons improvisatievermogen. De transporten vanuit Engeland, er waren in totaal 26 afvaarten van juli 2020 tot en met januari 2021, waren wel regelmatig, maar de planning in Boxmeer werd nog wel eens gewijzigd. Planmatig vroeg dat van ons veel flexibiliteit bij de inzet van transportmiddelen en mensen.” Ook van Gaffert vroeg het een flinke dosis flexibiliteit. “Voor ons lag de uitdaging in het direct reageren op de dagelijkse wijzigingen in de planning, door mee- of tegenvallers bij de montage in Boxmeer. Maar doordat we als drie-eenheid zijn blijven optreden, met ieder zijn eigen specialisme, hebben we alle uitdagingen het hoofd kunnen bieden.”

Voor Van Berkel Logistics was dit het eerste grote project met een shortseaverbinding. Nu dit project zo succesvol is afgerond, denkt Markus ook al over goederenvervoer via short-sea over wat grotere afstanden, bijvoorbeeld van of naar Portugal of Scandinavië. Er loopt nu een aanvraag bij het bedrijf voor vervoer van vakantiehuisjes vanuit Portugal naar Nederland. “Als dit concreet wordt, gaan we weer kijken hoe we die zo efficiënt en voordelig mogelijk vervoerd krijgen. En welke transportmiddelen we gaan inzetten.”

"Denk vooral eens aan alle voordelen van vervoer over water: het is betrouwbaarder dan truckvervoer, en de kostprijs per container is lager"

 

Havensysteem

Markus hoopt dat verladers steeds meer voor vervoer over water zullen kiezen om hun producten te vervoeren, maar er is volgens hem ook een bottleneck: de afhandeling van containers in de haven van Rotterdam. “De deepsea-terminals zijn zo druk met de afhandeling van lading van zeeschepen, dat de containers voor de binnenvaartschepen op de kade blijven staan. Maar onze klanten willen natuurlijk zo snel mogelijk hun lading hebben. Bovendien zijn er kosten mee gemoeid als containers in de haven blijven staan, zodanig dat de verladers er soms containers uit laten pikken om op een truck apart vervoerd te worden. Dat is zonde, want dan vaart het binnenvaartschip maar halfvol. Dus een flexibeler afhandeling in de haven van Rotterdam zou heel fijn zijn.”

Duurzaamheid

Om dat recht te trekken, zou het havensysteem op de schop moeten, stelt Markus. “Dat vraagt echter ook weer een investering van de verladers; die zouden dan moeten gaan betalen voor extra service in de haven. Maar denk vooral eens aan alle voordelen van vervoer over water: het is betrouwbaarder dan truckvervoer, en de kostprijs per container is lager. Daarbij komt nog milieubelasting, een onderwerp dat aan belangstelling wint. Steeds meer van onze opdrachtgevers hanteren duurzaamheid als een speerpunt in hun strategie.”

Markus benadrukt het belang van een goede samenwerking bij dit soort bijzondere projecten. “De partijen moeten dezelfde doelen voor ogen hebben, dezelfde drive hebben. Je moet dus echt op zoek naar de juiste partners.” Gaffert beaamt dit: “Doordat wij in een vroeg stadium met LV en Van Berkel hebben mogen meedenken, is de efficiëntste route tot stand gekomen om alle modules te vervoeren.”

Auteur: Louise Wagenaar, dit artikel is eerder verschenen in evofenedex magazine.

Modal shift

In april is een regeling van kracht geworden waarmee de overstap van wegvervoer naar binnenvaart of spoorvervoer wordt gestimuleerd. Voor de corridors Oost en Zuidoost hebben de overheid, Topsector Logistiek en Logistieke Alliantie, samen met vervoerders en verladers, een financiële regeling ontworpen om bedrijven hierin te ondersteunen. Daarnaast kunnen ondernemers zich aanmelden voor de gratis Modal Shift-scan van evofenedex. Met deze scan, die 45 minuten duurt, brengt een adviseur van de vereniging de vervoersstromen in kaart en ontvangt het bedrijf een advies over zijn modalshiftmogelijkheden.