Toekomst van brandstoffen: de visie van bp op de transitie naar 2030
Leestijd: 3 minuten
Elektrisch aangedreven voertuigen worden steeds aantrekkelijker doordat de kosten van batterijopslag dalen
30-09-2024 Tijdens een recent webinar, deelde bp zijn verwachtingen ten aanzien van de brandstofmarkt en de impact hiervan op de logistiek. Voor logistiek managers, wagenparkbeheerders en supplychainspecialisten, zijn deze ontwikkelingen belangrijk. Dit omdat ze grote invloed zullen hebben op de kosten en op de duurzame verplichtingen van bedrijven. bp benadrukt dat de komende tien jaar cruciaal zijn om de ambitieuze klimaatdoelen te bereiken en dat het erop lijkt dat we op dit moment in een verkeerd traject zitten.
De komende 10 jaar: de cruciale transitieperiode
Volgens bp zijn de komende tien jaar cruciaal om de ambitieuze klimaatdoelstellingen te halen. De vraag naar olie, waarvan momenteel zestig procent wordt gedreven door transport, zal naar verwachting, sterk afnemen door de groei van de elektrificatie. Terwijl in Europa de truckgroei in 2050 met dertig procent toeneemt, wordt wereldwijd zelfs een groei van zeventig procent verwacht. Dit geeft aanzienlijke uitdagingen, met name op het gebied van kosten, regelgeving, en infrastructuur.
Elektrificatie wordt de toekomst
De kosten van batterijopslag dalen, waardoor elektrisch aangedreven voertuigen (vooral lichte bedrijfsvoertuigen) steeds aantrekkelijker worden. bp verwacht dat rond 2035 ook vrachtwagens steeds meer elektrisch aangedreven zijn, al zal diesel voorlopig nog de dominante brandstof blijven in het zware transport. bp stemt zijn aanbod af op de behoeften van de klant en ziet op dit moment een groeiende vraag naar HVO (hydrotreated vegetable oil). Ook ziet bp op de lange termijn een verschuiving richting vijf verschillende brandstoffen, waarbij biofuels, waterstof en elektriciteit, een belangrijke rol spelen. De groei in waterstoftechnologie is vooral zichtbaar in nichemarkten, zoals
Inflatie en Total Cost of Ownership (TCO)
Een grote uitdaging voor wagenparkbeheerders blijft het beheersen van de Total Cost of Ownership (TCO), vooral nu inflatie de kosten van nieuwe aandrijvingen van het wagenpark en technologieën, doet stijgen. Hoewel de dalende batterijprijzen hoopvol zijn, is een overstap naar nieuwe aandrijvingen nog niet altijd financieel haalbaar. Regelgeving en overheidssteun, zijn dan ook cruciaal om een overstap naar duurzame brandstoffen financieel te kunnen realiseren.
Het belang van duidelijk beleid
De huidige bureaucratie en het gebrek aan subsidies voor duurzame voertuigen, vertragen de grootschalige adoptie van nieuwe technologieën. bp pleit voor vereenvoudiging van regelgeving en voor meer overheidssteun om de transportsector te helpen bij de transitie naar een duurzamer model. Daarnaast is het belangrijk dat de industrie de tijd en de complexiteit van het opzetten van de benodigde infrastructuur, niet onderschat.
Digitale innovatie en samenwerking
Naast brandstofinnovaties, speelt digitalisering een belangrijke rol in de transitie. Naadloze data-uitwisseling en de verdere elektrificatie van transportcorridors, zoals die door de Alpen, welke momenteel wordt gerealiseerd, spelen hierbij een sleutelrol. bp benadrukt dat samenwerking binnen de sector, gecombineerd met technologische innovatie, noodzakelijk is om de transportsector klaar te stomen voor een duurzame toekomst.
Stappen zetten met elektrificatie
De komende jaren staan in het teken van de transitie naar een duurzaam wagenpark. Deze nieuwe uitdaging is voor veel bedrijven nog onbekend terrein. Een elektrische laadinfrastructuur realiseren voor je bedrijf roept onvermijdelijk vragen op. evofenedex helpt je, in samenwerking met onze partner bp, verder met je vraagstukken over elektrisch laden.
Elektrisch laden van je wagenpark
Het realiseren van een elektrische laadinfrastructuur voor jouw bedrijf roept onvermijdelijk vragen op. Of het nu om eenvoudige of complexe vraagstukken gaat, onze ledenadviseurs staan voor je klaar. We werken samen met diverse partners, zoals bp, om je te ondersteunen bij slimme en duurzame oplossingen voor het opladen van elektrische voertuigen.
Gerelateerde nieuwsberichten
VK stelt importverbod op voedingsmiddelen in vanwege mond-en-klauwzeer
17 januari 2025
Nederland verdient 47 miljard euro aan landbouwexport
17 januari 2025
Tweede Kamer gaat spoorgoederenvervoer bespreken in apart commissiedebat
16 januari 2025
Wekelijkse veerdienst van Rotterdam naar Spaanse Vilagarcía
16 januari 2025
Provincie Friesland: vanaf 2026 tweetalige verkeersborden
16 januari 2025
Nederlandse goederenexport blijft groeien
16 januari 2025
Bedrijven kunnen handelsbelemmeringen buiten EU weer melden
15 januari 2025
Renovatie Heinenoordtunnel afgerond
15 januari 2025
Sinds 1 januari wijziging in tolheffing Denemarken
15 januari 2025