Tweede Kamer wil heldere koers voor langere goederentreinen
Leestijd: 2 minuten
Oproep voor plan 740 meter lange treinen op belangrijke routes
15-05-2025 De Tweede Kamer heeft het kabinet opgeroepen om uiterlijk eind 2025 met een concreet plan te komen voor de structurele inzet van 740 meter lange goederentreinen op de Brabantroute, Betuweroute en Bentheimroute. Dit moet de efficiëntie van het spoorgoederenvervoer vergroten.
Voor een concurrerend spoorgoederenvervoer is een toekomstbestendig en goed verbonden spoorwegennet essentieel. Het is dan ook positief dat de Tweede Kamer het kabinet heeft opgeroepen om uiterlijk eind 2025 met een concreet en onderbouwd plan te komen voor het structureel mogelijk maken van 740 meter lange goederentreinen op de Brabantroute, Betuweroute en Bentheimroute. De Kamer nam hiervoor een motie aan van Kamerlid Koekkoek (Volt).
Goede Europese afstemming nodig
Voor handels- en productiebedrijven betekent deze ontwikkeling een stap in de goede richting. Lange goederentreinen vergroten de efficiëntie en maken spoorvervoer aantrekkelijker als alternatief voor wegvervoer. Het is daarbij van groot belang dat Nederland ook heldere afspraken maakt met buurlanden zoals Duitsland, in lijn met de motie. Alleen met goede grensoverschrijdende afstemming richting onder meer het Rijn-Ruhrgebied, Polen en Tsjechië kunnen internationale goederenstromen via het spoor echt concurrerend en betrouwbaar worden.
Toekomst Basisnet: zorgvuldig en in overleg
De Kamer nam ook meerdere moties aan over het vervoer van gevaarlijke stoffen. Eerder benadrukte Machiel van der Kuijl, voorzitter van evofenedex, tijdens het rondetafelgesprek in de Tweede Kamer dat dit vervoer van groot belang is voor veel bedrijven, waarbij hij wees op het belang van zorgvuldigheid en samenwerking .
De motie van VVD-Kamerlid Veltman vraagt het kabinet om geen onomkeerbare stappen te zetten en het huidige Basisnet (de wet die het vervoer van gevaarlijke stoffen reguleert) niet overhaast los te laten. Daarnaast riep een motie van NSC-Kamerlid Van Dijk op tot een hernieuwd overleg tussen overheden en sectorpartijen om gezamenlijk tot afspraken te komen over een toekomstig ‘kernnet’ voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Beide moties werden aangenomen.
Lobby voor spoorgoederenvervoer
evofenedex blijft zich actief inzetten voor de belangen van onze leden op het gebied van spoorgoederenvervoer. We volgen de ontwikkelingen rondom de Brabantroute, Betuweroute en Bentheimroute nauwlettend en blijven in gesprek met beleidsmakers om te zorgen voor een toekomstbestendig spoorwegennet.
Vragen over onze standpunten?
Neem contact op met Jurgen van der Sloot, manager Public Affairs.
Gerelateerde nieuwsberichten
Export groeit in maart met ruim 3 procent
16 mei 2025
Eén miljoen Scania’s geproduceerd in Zwolle
15 mei 2025
Nachtelijke afsluiting A12 tussen Oudenrijn en Lunetten
15 mei 2025
Inspectie Douane doet onderzoek naar geschillen
15 mei 2025
Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur (SPULA) geopend
14 mei 2025
Kamer wil voortgang bij fileknelpunten Hoevelaken, A2 en A15
14 mei 2025
Nederland importeert vooral diensten, gas en olie uit VS
14 mei 2025
Rijverboden in Europa op Hemelvaartsdag en met Pinksteren
12 mei 2025
Groot onderhoud A10 tussen Watergraafsmeer en Amstel
12 mei 2025