skipToContentskipToFooter

Oudere occasions hebben vanaf 2025 geen toegang meer tot ZE-zones

29-03-2022 Sinds januari van dit jaar zijn veel bedrijven op zoek naar een tweedehands Euro 6-vrachtauto, omdat de regelgeving voor milieuzones is aangescherpt. Sinds die datum hebben namelijk alleen deze vrachtauto’s nog toegang tot deze zones. Wil of kun je geen nieuwe vrachtauto aanschaffen, dan is een tweedehands voertuig natuurlijk ook een goede optie. Je moet dan wel goed letten op de leeftijd van de vrachtauto.

Let op: behalve dat er milieuzones zijn, voeren verschillende gemeenten vanaf 2025 een zero-emissiezone (ZE-zone) in. In deze zone mogen alleen voertuigen rijden die geen uitstoot hebben. Nu is het niet zo dat dieselvoertuigen gelijk helemaal taboe zijn: er komt een overgangsregeling. Deze regeling kent echter beperkingen, dus als je de vrachtauto in stedelijk gebied wilt inzetten, moet je daar bij de aanschaf van een occasion wel rekening mee houden.

Overgangsregeling

De overgangsregeling voor vrachtauto’s ziet er als volgt uit: er gaat een overgangstermijn gelden, die gerelateerd is aan de leeftijd van de trekkende eenheid of de bakwagen. De leeftijd wordt bepaald op basis van het kenteken (Datum eerste toelating, DET) op 1 januari 2025:

  • Euro 6-bakwagens die op 1 januari 2025 maximaal vijf jaar oud zijn (DET vanaf 1 januari 2020) hebben uiterlijk tot 1 januari 2030 toegang tot de ZE-zones.
  • Euro 6-trekkers die op 1 januari 2025 maximaal acht jaar oud zijn (DET vanaf 1 januari 2017) hebben uiterlijk tot 1 januari 2030 toegang tot de ZE-zones.

Geen toegang meer

Euro 6-vrachtauto’s die ouder zijn dan bovenstaande leeftijden hebben vanaf 1 januari 2025 geen toegang meer tot zero-emissiezones. Let hier dus op als je een occasion wilt gaan aanschaffen.