CBS: vervoer gevaarlijke stoffen op laagste punt sinds 2015
Leestijd: 1 minuut
Invoer van vloeibaar aardgas (Ing) per zeeschip gestegen
06-03-2025 In 2023 werd 657 miljoen ton gevaarlijke stoffen vervoerd over Nederlandse wateren, (spoor)wegen en pijpleidingen. Dit is 3,6 procent minder dan in 2022 en het laagste niveau sinds 2015. Vooral het binnenlands vervoer van gassen daalde sterk, met 56,6 procent ten opzichte van 2015. Dit komt vooral door de afname van aardgaswinning in Nederland. Tegelijkertijd steeg de invoer van vloeibaar aardgas (lng) per zeeschip. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
In 2023 bestond 36,9 procent van het totale goederenvervoer in Nederland uit gevaarlijke stoffen. De grootste categorieën zijn gassen en brandbare vloeistoffen zoals olie en benzine. Andere voorbeelden van gevaarlijke stoffen zijn vuurwerk, parfumproducten, ammoniak en lithium-ionbatterijen. Vanwege hun risico's moeten deze stoffen vervoerd worden volgens Europese regelgeving.
Stijging invoer lng
Het vervoer van gevaarlijke gassen binnen Nederland daalde in 2023 naar 146 miljoen ton. Dit is minder dan in 2021 en 2022, toen de hoeveelheden nog toenamen. Vooral het binnenlands vervoer en de afvoer namen af. De daling hangt sterk samen met de sluiting van het Groningenveld op 1 oktober 2024.
Tegelijkertijd is de invoer van gassen gestegen. In 2015 werd ruim 31 miljoen ton ingevoerd, terwijl dit in 2023 op ruim 54 miljoen ton lag. Deze stijging komt grotendeels door de invoer van lng per zeeschip. De extra lng-terminal in de Eemshaven, operationeel sinds 2022, speelt hierin een belangrijke rol. Hiermee wordt de afhankelijkheid van Russisch gas verminderd.
Meer gevaarlijke stoffen per zeeschip
Het transport van gevaarlijke stoffen via pijpleidingen daalde van 49,3 procent in 2015 naar 42,7 procent in 2023, vooral door de afname van gastransport. Daarentegen werd in 2023 ruim 260 miljoen ton gevaarlijke stoffen per zeeschip vervoerd. Dit is 4,5 procent minder dan in 2022, maar 11,2 procent meer dan in 2015. Vooral de stijging in lng-import draagt hieraan bij.
De binnenvaart vervoerde in 2023 ruim 97 miljoen ton aan gevaarlijke stoffen, met name voor doorvoer. De weg- en spoorwegen spelen hierin een kleinere rol: respectievelijk 2,0 procent en 0,8 procent van het totale transport van gevaarlijke stoffen vond in 2023 via deze modaliteiten plaats.
Bron: CBS
Gerelateerde nieuwsberichten
Gemeenten houden toezicht op inzameling gevaarlijk afval onvoldoende op orde
17 juli 2025
Test: verzenden rookmelders met lithiumbatterijen luistert nauw
10 juli 2025
Proef op de som: versturen webshops polyesterhars ADR-proof?
7 juli 2025
Ministerie van SZW actualiseert lijst met CMR-stoffen
2 juli 2025
Zoutzuur versturen? Dan moet écht alles kloppen volgens het ADR
30 juni 2025
ADR 2025 vanaf 1 juli 2025 verplicht voor gevaarlijke stoffen
27 juni 2025
Spuitbussen onherkenbaar als gevaarlijke stoffen in pakketjes van webshops
23 juni 2025
Webwinkels verzenden powerbanks soms zonder verplichte ADR-etiketten
16 juni 2025
Onderzoek evofenedex legt knelpunten bloot bij verzending gevaarlijke stoffen
12 juni 2025