skipToContentskipToFooter

Rijkswaterstaat onderzoekt betaalbare oplossingen en versterkt handhaving op de N36

27-11-2025 Rijkswaterstaat werkt verder aan het verbeteren van de verkeersveiligheid op de N36. Het kabinet stelde in de Voorjaarsnota 2025 honderd vijftien miljoen euro extra beschikbaar, maar met dit bedrag kan niet overal een rijbaanscheiding worden geplaatst die voldoet aan de richtlijnen. De Tweede Kamer vroeg om te onderzoeken hoe de hele weg veiliger kan worden.

De minister van Infrastructuur en Waterstaat besloot deze zomer om het lopende proces voort te zetten en tegelijk goedkopere oplossingen te zoeken. Met deze zogenoemde versoberingen wil het ministerie de N36 zo veilig mogelijk maken binnen het beschikbare budget. Rijkswaterstaat onderzoekt nu welke maatregelen hiervoor passend zijn.

Begin volgend jaar bespreekt Rijkswaterstaat de uitkomsten van dat onderzoek met de provincie Overijssel, de betrokken gemeenten langs de route, hulpdiensten en de klankbordgroep, waarbij Saskia Toor namens evofenedex is aangesloten. Daarna bepaalt de minister welke maatregelen worden uitgevoerd. Zodra er een definitief besluit ligt, werkt Rijkswaterstaat het ontwerp verder uit en bekijkt de dienst of de projectbesluitprocedure opnieuw moet starten. Iedereen die eerder een zienswijze indiende, ontvangt volgend jaar een reactie.

Aanpak voor directere verbetering

Tussen Almelo en Ommen vinden geregeld ongelukken plaats, vooral frontale botsingen. Daarom voeren het Openbaar Ministerie, de politie en Rijkswaterstaat extra handhaving uit. Zij richten zich onder meer op telefoongebruik tijdens het rijden.

Naast de geplande aanpassingen aan de weg dragen deze maatregelen direct bij aan meer verkeersveiligheid. Zo staat er sinds deze zomer een focusflitser langs de N36 en controleert de politie vaker om de pakkans te vergroten. Ook wordt de gedragsaanpak opnieuw opgestart.

Zichtbare effecten

De gezamenlijke inzet moet snel merkbaar worden in de vorm van minder snelheidsovertredingen, minder boetes en vooral minder verkeersongelukken. Het doel is helder: weggebruikers moeten ontspannen kunnen rijden en veilig thuiskomen. "Goede bereikbaarheid van de bedrijven aan en langs de N36 is dan ook een secundair doel. Uiteraard van een andere orde dan het persoonlijk leed bij ongelukken, maar belangrijk voor de aanvoer van bijvoorbeeld grondstoffen", aldus Saskia Toor, regionaal beleidsadviseur Noord- en Oost-Nederland.

Vragen over dit artikel?

Neem contact op met Saskia Toor, regionaal beleidsadviseur Noord- en Oost-Nederland

Saskia