Handhaving normale wekelijkse rust vrachtautochauffeur in cabine
Nieuwe Europese verordening
De Europese Commissie heeft een verduidelijkende notitie opgesteld over de handhaving van de wekelijkse rust in de vrachtautocabine door de chauffeur. De dagelijkse en de verkorte wekelijkse rust, mogen in de vrachtauto genoten worden, maar de normale wekelijkse rust niet. Dit is bepaald in een Europese verordening.
De notitie is opgesteld na gevallen waar controlebeambten in Europa chauffeurs om bewijs vroegen, zoals hotelbonnen, om aan te tonen dat ze hun wekelijkse rust in een hotel hadden doorgebracht en niet in de cabine.
Controlebeambten mogen chauffeurs vragen naar tachograafschijven, naar de bestuurderskaart en naar eventuele handmatige registraties en afdrukken. Ook mogen controlebeambten vragen waar chauffeurs hun wekelijkse rust hebben genoten, maar de chauffeurs zijn niet verplicht dit met documenten te bevestigen. De chauffeur mag wel, op vrijwillige basis, andere documenten tonen, zoals hotelrekeningen, om de controle langs de weg te vergemakkelijken.
Lidstaten mogen elkaar, bij vermoeden van een overtreding, helpen om opheldering te krijgen als de wekelijkse rust in een ander land is genoten dan waar de controle plaatsvindt.
Als in nationale wetgeving een mondelinge bekentenis van de chauffeur erkend wordt als bewijs, mag een boete worden gegeven.
Er mag tot 28 kalenderdagen voorafgaand aan de rit worden gecontroleerd op tachograafgegevens. De chauffeur moet een sluitende registratie van rust en activiteiten hebben in de tachograaf. De controleperiode gaat per 1 januari 2025 naar 56 kalenderdagen.
Heb je vragen over de rij- en rusttijden, kijk dan in ons dossier op de website of neem contact met ons op via onderstaand contactblok.
Vragen over vervoer?
Marjolein en haar collega's helpen je graag verder
Gerelateerde nieuwsberichten
Ook in Nederland tolerantieperiode voor installatie smart tacho 2
17 november 2023
Europese Commissie beveelt respijtperiode aan vanwege tekorten aan smart tacho 2
24 oktober 2023
Kan de eerste generatie digitale tachograafkaart worden gebruikt in een smart tachograaf?
27 september 2023
IRU verzoekt EC om gedoogperiode tot eind 2023 voor installatie smart tacho 2
21 augustus 2023
Uitstel mogelijk voor installatie smart tacho 2 in nieuwe voertuigen
6 augustus 2023
Nieuwe EU-regels voor de tachograaf
4 juni 2023
Een vooruitblik op nieuwe regelgeving voor het wegvervoer
23 november 2022
Invoer van landsymbool na grenspassage: wat betekent dat voor je bedrijf?
1 februari 2022
Invoeringsdatum smart tacho 2 bekend
12 augustus 2021