Zwitserland test zonnepanelen tussen spoorrails
Leestijd: 1 minuut
Innovatief systeem benut ongebruikte ruimte tussen sporen
30-04-2025 Zwitserland test een nieuw systeem waarbij zonnepanelen worden geplaatst tussen treinrails. De proefinstallatie moet jaarlijks 16.000 kilowattuur opwekken, voldoende voor het gemiddelde verbruik van vier tot zes huishoudens. Een mooi voorbeeld van innovatie door slim gebruik van bestaande infrastructuur.
Het Zwitserse bedrijf Sun-Ways kreeg eind vorig jaar na tien maanden bouwen en testen van prototypes een vergunning om het systeem toe te passen op een spoorlijn die in gebruik is. Dit voorjaar zijn de 48 zonnepanelen op spoorbielzen geplaatst. Voor de installatie is gebruikgemaakt van een speciale machine van spoorwegbedrijf Scheuchzer. De proef vindt plaats op een traject van 100 meter bij het dorp Buttes, in het kanton Neuchâtel.
Systeem is snel te verwijderen
Hoewel het idee om zonnepanelen langs spoorlijnen te plaatsen niet nieuw is, is Sun-Ways het eerste bedrijf dat een verwijderbaar systeem heeft gepatenteerd. Dit is ontwikkeld in samenwerking met het Zwitserse Federale Instituut voor Technologie in Lausanne (EPFL). Dankzij dit systeem kunnen spoorwerkzaamheden doorgaan zonder ingrijpende demontage. Om de panelen schoon te houden, kan aan het uiteinde van een trein een cilindrische borstel worden bevestigd.
Onbenutte ruimte levert energie op
Volgens Sun-Ways is het Zwitserse spoorwegnet voor een groot deel geschikt voor zonne-energie. Bij volledige benutting van de beschikbare trajecten – in totaal meer dan 5.300 kilometer – zou dit jaarlijks ongeveer een miljard kilowattuur kunnen opleveren. Dat is goed voor circa twee procent van de landelijke elektriciteitsbehoefte. Het project draagt bij aan de Zwitserse doelstelling om tegen 2035 zeven keer meer zonne-energie op te wekken dan nu. Deze doelstelling maakt deel uit van de nationale strategie om in 2050 klimaatneutraal te zijn.
Internationale belangstelling neemt toe
De technologie ontstond in 2020 toen oprichter Joseph Scuderi zich afvroeg waarom de ruimte tussen rails onbenut bleef. Inmiddels werkt Sun-Ways samen met partners in Zuid-Korea, Spanje en Roemenië. Ook in Japan, Indonesië en de Verenigde Staten (VS) is interesse voor het systeem.
Gerelateerde nieuwsberichten
Papendrechtsebrug: binnenvaart mag door, wegverkeer ondervindt langer vertragingen
27 mei 2025
Kleine vaarwegen staan op het spel
26 mei 2025
Onderhoud N33: extra reistijd tussen Assen en Siddeburen
26 mei 2025
Handelsverdragen vergroten weerbaarheid Nederlandse bedrijven
26 mei 2025
Europese Commissie wil regels voor interne markt versimpelen
25 mei 2025
Handelsheffingen EU-VS blijven gepauzeerd
25 mei 2025
VK en EU willen meeste sanitaire en fytosanitaire controles afschaffen
23 mei 2025
CPB: VS importeren 30 procent meer dan in 2024
23 mei 2025
Nieuwe afspraken over D-controle veterinaire zendingen
22 mei 2025