skipToContentskipToFooter

Waar je rekening mee moet houden

22-12-2021 In 2022 zijn er veel nieuwe ontwikkelingen op komst rondom de wet- en regelgeving voor vracht- en bestelauto’s. Vermijd kostbare misverstanden, maak gebruik van onze informatie en verdiep je alvast in de subsidiemogelijkheden.

Aanscherping regelgeving milieuzones voor vrachtauto’s

Per 1 januari 2022 wordt de regelgeving voor milieuzones aangescherpt voor vrachtauto’s. Nu mag je nog met een vrachtauto met emissieklasse Euro 4 of hoger een milieuzone in rijden. Vanaf 1 januari 2022 is Euro 6 de eis. Er komt geen overgangsregeling, wel zijn er ontheffingen beschikbaar.

Registratieplicht (land)bouwvoertuigen

Vanaf 1 januari mogen trekkers, langzaam rijdende (land)bouwvoertuigen (zogeheten MMBS’en) en getrokken materieel alleen nog de openbare weg op als ze bij de RDW zijn geregistreerd. In 2020 kunnen deze voertuigen nog online worden geregistreerd. In 2021 is registratie alleen nog mogelijk na een keuring bij een keuringsstation.

Tip: als je vóór het einde van dit jaar een voertuig online registreert, ben je veel goedkoper uit. Een online registratie kost 18 euro, terwijl je voor een keuring minstens 140 euro kwijt bent.

Een trekker of MMBS hoef je niet te registreren als deze niet op de openbare weg komt, een maximale constructiesnelheid heeft van minder dan 6 km/u of smaller is dan 130 cm. Getrokken materieel dat een maximale constructiesnelheid van minder dan 25 km/u of een toegestane maximummassa van minder dan 750 kg heeft, hoef je ook niet te registreren.


Het ministerie van IenW heeft bekend gemaakt dat politie tot 1 juli 2022 geen boetes zal uitdelen voor (land)bouwvoertuigen en rijdend werkmaterieel (MMBS) die nog geen kentekenbewijs hebben.

Registratie landsymbool verplicht bij digitale tachograaf

In de Europese Unie is voor grensoverschrijdend vervoer bepaald dat bestuurders het symbool van het land dat zij binnenrijden handmatig moeten registreren in de tachograaf. Dit moet gebeuren nadat ze een grens van een lidstaat hebben gepasseerd. De landsymbolen staan in de tachograaf (bijvoorbeeld ‘NL’ voor Nederland en ‘UK’ voor Verenigd Koninkrijk) en moeten door de chauffeur aangeklikt en bevestigd worden. Deze verplichting geldt al sinds 20 augustus 2020 voor voertuigen met een analoge tachograaf en gaat vanaf 2 februari 2022 ook gelden voor voertuigen met een digitale tachograaf.

Werkwijze voor registratie

De bestuurder stopt op de dichtstbijzijnde stopplaats aan of voorbij de grens. Als het passeren van de grens van een lidstaat gebeurt op een veerboot of een trein, registreert de bestuurder het landsymbool in de haven of op het station van aankomst.

Bestuurders van voertuigen met een analoge tachograaf moeten sinds 20 augustus 2020 ook het symbool registreren van de landen waar ze hun werkdag respectievelijk zijn begonnen en geëindigd. Dat was eerder al het geval voor voertuigen met een digitale tachograaf. Meer informatie hierover vind je op onze website.

Uitbreiding van zero-emissiezones

Nog maar 3 jaar en dan is het zover. Per 1 januari 2023 voeren veel steden in Nederland een zero-emissiezone in. Het gaat niet alleen om grote steden als Amsterdam, maar ook om steden zoals Assen, Apeldoorn, Deventer en Gouda. Op onze website houden wij een overzicht van alle gemeenten bij. Zo weet je wat je te wachten staat en kun je je goed voorbereiden.

Subsidie voor verduurzamen van vervoer

Ook 2022 biedt kansen om subsidies aan te vragen. Zo kunnen kleine ondernemers komend jaar weer gebruikmaken van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) en biedt Amsterdam tot eind 2022 de Subsidieregeling Duurzame Amsterdamse Vervoermiddelen. Ook kun je komend jaar weer gebruikmaken van de fiscale regelingen MIA en Vamil om je bedrijf te verduurzamen. Verder kun je volgend jaar een beroep doen op de subsidieregeling AanZET voor de aanschaf van zero-emissievrachtauto’s.

Ledenservice

evofenedex informeert je over alle overgangsregelingen en subsidieregelingen. Heb je vragen? Onze adviseurs van de ledenservice zitten voor je klaar. Bel 079 346 73 46 of mail naar [email protected]