‘In 2025 alleen nog uitstootvrije bevoorrading binnenstad Rotterdam’

Maasstad wil in zes jaar naar zero emissie door het verminderen van ritten en het inzetten van schonere voertuigen.

19-07-2019  De gemeente Rotterdam en diverse belangenorganisaties, waaronder evofenedex, gaan nog beter samenwerken om de binnenstad van Rotterdam in 2025 uitstootvrij te kunnen bevoorraden. Daarvoor hebben de partijen vrijdag een convenant gesloten. Het stappenplan naar dit doel werd gepresenteerd door verantwoordelijk wethouder Judith Bokhove (Mobiliteit, Jeugd en Taal).

In het Stappenplan Zero Emissie Stadslogistiek staat beschreven hoe de binnenstad wordt ontwikkeld tot Zero Emissie Zone.  In 2025 is het de bedoeling dat alle bevoorrading alleen nog maar door uitstootvrije voertuigen wordt gedaan. Dit nieuwe convenant komt voort uit de eerder gesloten Green Deal 010 Zero Emissie Stadslogistiek (GD010ZES) en zorgt voor een versnelling van de doelstellingen om de luchtkwaliteit en bereikbaarheid van het centrum te verbeteren.

Recent onderzoek van TNO laat zien dat een Zero Emissie-zone voor stadslogistiek een van de meest effectieve maatregelen is om als stad de CO2-uitstoot binnen de sector mobiliteit te verminderen. In deze zone wordt het aantal ritten gereduceerd, bijvoorbeeld door het gebruik van een hub, en de ritten worden alleen door volledig emissievrije voertuigen uitgevoerd.

Snel overleg

Marie-José Baartmans, directeur van het Rotterdamse transportbedrijf Breytner, is al ‘2025-proof’. “Zero emissie stadslogistiek kan nu al. Ons volledige wagenpark is 100 procent elektrisch. Focus je niet op wat niet kan, maar op wat nu wel kan.” Adjunct-directeur Joost Sitskoorn van evofenedex noemt het convenant de eerste stap in de goede richting van zero emissie stadslogistiek. “Het is belangrijk dat de gemeente in overleg met de partners zo snel mogelijk het zero-emissie gebied vast stelt, zodat het bedrijfsleven duidelijkheid heeft. Met het vaststellen van de zero-emission zone zijn ook de benodigde elektrische oplaadvoorzieningen in de toekomst nodig. Daarom moet de gemeente Rotterdam, samen met marktpartijen en netbeheerders, in gesprek over waar deze voorzieningen moeten komen.”

De komende tijd wordt verder invulling gegeven aan het convenant en onderliggende stappenplan. Daarnaast komt er inzicht in de aanpak per deelsector (bouw, retail, vers, afval, facilitair en pakket), waarbij er voor iedere ondernemer die het raakt een emissievrij alternatief beschikbaar komt.

Onze ledenadviseur Martijn
Contact

Vragen over vervoer?

Martijn en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder