De trends van 2019

Op naar een succesvol jaar!

07-01-2019  Een nieuw jaar brengt nieuwe wetten, uitdagingen en trends met zich mee. Heb je een eigen magazijn? Dan is de kans groot dat je dit jaar ook weer te maken krijgt met kritische klanten, missende medewerkers en racende robots. We hebben de belangrijkste veranderingen voor 2019 geselecteerd waarvan je op de hoogte moet zijn. Ben jij hier klaar voor? 

1. De kritische klant

‘Vandaag besteld betekent morgen in huis’. Dat mag dan de normaalste zaak van de wereld lijken, de toenemende concurrentie zorgt ervoor dat bedrijven moeten blijven innoveren om aan de hoge eisen van de klant te kunnen voldoen en zich te onderscheiden. Logistieke disruptors als Picnic, HelloFresh en Red je Pakketje gooien bestaande businessmodellen volledig om, doordat zij klanten direct voorzien in hun specifieke behoeftes. Of is het andersom en bedienen zij een specifiek soort klant? Voor traditionele bedrijven - met ook meer traditionelere businessmodellen - is het vaak lastiger om met deze innovaties mee te gaan. Bestaande logistieke processen en de druk om te presteren bezorgen logistiek managers dagelijks kopzorgen. De vraag is dan: in hoeverre moet een bedrijf meegaan in de wensen en eisen van de klanten?  En in hoeverre houdt de logistiek dit nog langer vol?

2. De missende medewerker

Het vinden en behouden van goed logistiek personeel is een uitdaging in grote delen van het land. De verwachting is bovendien dat de druk op personeel nog verder gaat toenemen. Dat betekent voor veel bedrijven dat ze niet verder kunnen groeien, omdat ze het personeel niet hebben: geen chauffeurs betekent immers geen transport en geen logistiek medewerkers betekent geen orders die verzameld worden. Met een economie die flink aantrekt, wil elk bedrijf aan de wensen van de klant kunnen blijven voldoen. Door meer aandacht te besteden aan duurzame inzetbaarheid als onderdeel van de employer-branding-strategie en de slimme inzet van specifieke doelgroepen is er soms toch aan personeel te komen, zodat de groei niet in gevaar komt.

3. De razende robot

De snelle logistieke bewegingen en de krappe arbeidsmarkt zorgen ervoor dat bedrijven op zoek moeten naar manieren om aan de beloftes naar aanleiding van de vraag vanuit de markt te kunnen voldoen.  Steeds meer bedrijven overwegen dan ook een investering in robots, AGV’s (automatisch geleide voertuigen) en andere vormen van automatisering en mechanisering. Of die ook de oplossing zijn, hangt af van veel factoren. Denk hierbij aan logistieke processen, omvang van de organisatie en aard van de werkzaamheden.

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder