De trends van 2019

Op naar een succesvol jaar!

07-01-2018  De regelgeving voor (internationaal) wegtransport verandert in 2019 op een aantal punten. Zo zijn er nieuwe tarieven voor het Eurovignet en komt er een lzv-verbod bij code oranje.We hebben vier belangrijke wetswijzigingen geselecteerd waarvan je op de hoogte moet zijn.

1. Nieuwe tarieven Duitse Maut

In Duitsland betaal je voor voertuigen met een toegestane maximummassa van 7,5 ton of meer een kilometerheffing (LKW-Maut) voor het gebruik van de autosnelwegen. Deze heffing geldt ook voor de circa 2335 kilometer aan Bundesstrassen met twee keer twee rijbanen. Per 1 januari 2019 gaan er nieuwe tarieven gelden.

De tarieven gaan met twintig tot zelfs zestig procent omhoog. Elektrische trucks en vrachtauto’s met als brandstof CNG of LNG zijn in 2019 en 2020 vrijgesteld van het betalen van Maut.

DKV heeft in samenwerking met T-Systems en Daimler (Toll4Europe) de DKV box Europe ontwikkeld, waarmee eenvoudig tol kan worden geregistreerd en afgerekend. Die is vanaf november operationeel voor België en de daar gelegen Liefkenshoektunnel. In januari 2019 volgt Duitsland en in het eerste kwartaal 2019 de landen Frankrijk, Spanje en Portugal. Italië is daarna aan de beurt en Oostenrijk, Polen en Hongarije sluiten vooralsnog de rij. Leden van evofenedex kunnen tegen gereduceerde tarieven een of meer EETS-boxen aanschaffen, dankzij de samenwerking met DKV Euro Service.

2. Nieuwe tarieven Eurovignet

In Nederland, Luxemburg, Zweden en Denemarken is voor het gebruik van de snelwegen door vrachtwagens boven de twaalf ton Eurovignet nodig.

Per 1 juli 2019 gaan er nieuwe tarieven gelden voor het Eurovignet voor oudere vrachtauto’s (Euro IV en lager). Het tarief voor EURO V wordt vanaf 1 januari 2020 verhoogd. Het tarief van een jaarkaart voor een Euro IV-voertuig gaat in 2019 omhoog van € 1.250 naar € 1.404. Voor een Euro III gaat het om een stijging van € 1.250 naar € 1.543 per jaar.

De nieuwe tarieven gaan alleen per 1 juli in als het ratificatieproces in de vier verdragslanden voor 31 mei 2019 is afgerond. Is dat niet het geval dan treden de nieuwe tarieven op zijn vroegst per 1 januari 2020 in werking.

3. Lzv-verbod bij code oranje

Voor de lzv (Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie) geldt tot 1 januari de regel dat er niet mee gereden mag worden bij gladheid van het wegdek en bij weersomstandigheden die het zicht beperken tot minder dan tweehonderd meter. Vanaf 1 januari wordt de weercodering van het KNMI leidend voor het bepalen of er wel of niet gereden mag worden. Bij de weerswaarschuwing code oranje of rood voor mist of gladheid mag er in het gebied (meestal een provincie) waar de weerswaarschuwing voor geldt, niet worden gereden met de lzv.

Met Transport en Logistiek Nederland (TLN) hebben we, in samenwerking met Rijkswaterstaat en het Verbond van Verzekeraars, een digitale flyer ontwikkeld met tips voor bedrijven en hun vrachtwagenchauffeurs hoe om te gaan met de weersituaties code rood, oranje of geel.

4. Aanduiding lzv

Om te voorkomen dat er in Nederland, Vlaanderen en Wallonië met diverse duidingsborden achterop de lzv moet worden gereden, is er overeenstemming bereikt over het voeren van één bord waarin iedereen zich kan vinden zonder dat de taal in het geding komt. Onderstaand bord zou vanaf 1 januari gevoerd mogen worden. Het huidige bord met het opschrift “Let op: extra lang” mag nog steeds in Vlaanderen en Nederland gevoerd worden.

lzv-aanduiding

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder