23-06-2018  Als spin in het web heeft de transportplanner een heilige drie-eenheid van spelers die hij in balans moet houden: zijn klanten, zijn baas en zijn chauffeurs. Voormalig transportplanners en inmiddels ledenadviseurs bij evofenedex, kunnen nog steeds levendig voor de geest halen wanneer alles mis dreigde te gaan. In de aanloop naar de vernieuwde cursus Transportplanner een bloemlezing:

Griepgolf

Omstreeks half januari gebeurt het. De griepgolf die over het land trekt en menig chauffeur thuis in bed doet belanden in plaats van in de cabine. Op maandagochtend zijn er opeens drie man tekort om het land goed te kunnen bevoorraden. Met de moed der wanhoop weet de transportplanner dan nog even snel enkele zzp’ers op te trommelen of charters te organiseren, om zo de dag nog tot een goed einde te brengen.

Slecht weer, file

Bij de eerste sneeuwval kan het raak zijn. Files zover het oog reikt. Chauffeurs glijden van opritten af of bereiken niet eens de snelweg. De trailer met voorverpakte gekoelde groente wordt langzaamaan wat warmer. En zo kan de volledige logistieke operatie stilvallen. En weet je zeker dat het die dag ook voor de transportplanner een latertje wordt.

CMR

Een kop koffie drinken in de cabine kan een verademing zijn op een lange dag vol met ritten. Een groot probleem wordt het als de chauffeur bij een noodstop de koffie over de CMR uitstort, die daardoor prompt volkomen onleesbaar wordt. Met als gevolg onnodige discussies over wat er nu precies retour is gekomen.

Biertje

Een chauffeur wordt onderweg aangehouden tijdens een routinecontrole. Maar deze chauffeur blijkt thuis net een biertje te veel te hebben genomen. En tot overmaat van ramp blijkt zijn Code 95 ook niet op orde te zijn. Zijn carrière in het bedrijf is nog maar kort. De carrière van de transportplanner staat op het spel als deze ellende niet snel opgelost is.

Duitsland

Deze chauffeur had niet zijn scherpste dag en wist het voor elkaar te krijgen om tien Deense containers met plantjes mee te nemen op weg naar Frankrijk. Helaas komt hij er pas na vijf uur rijden achter dat zijn vracht in Duitsland bij een bouwmarkt geleverd moet worden. Een te late levering heeft kostbare gevolgen voor de bouwmarkt waar hij moet leveren.

Voor alle zaken waar de transportplanner wel grip op kan houden, heeft evofenedex de opleiding transportplanner vernieuwd.