70 procent van lading wordt verkeerd gezekerd

25 procent van de ongevallen met trucks komt door ontoereikende ladingzekering

17-10-2019 Onderzoek uit 2018 van toeleverancier voor de carrosserie- trailerbouw Imbema-Rhiwa, stelde dat van alle lading die over Nederlandse wegen wordt vervoerd, 70 procent verkeerd is gezekerd. En tot overmaat van ramp: een kwart van alle ongevallen waarbij trucks zijn betrokken, wordt door ontoereikende ladingzekering veroorzaakt. Imbema-Rhiwa heeft deze cijfers uit openbare bronnen verzameld. 

Het onderzoek wijst uit dat er vijf klassieke fouten worden gemaakt bij de belading van vrachtauto’s. Eén daarvan is te zware belading. Bij weegpunten blijkt 58 procent van de trucks overbeladen. Nog eens 11 procent krijgt een waarschuwing. Andere fouten zijn een verkeerde belading, waarbij de lading niet correct over de laadcapaciteit wordt verdeeld, onvoldoende afdekking en zekering (borging) van de lading en het uitsteken van lading. Bij slechts 31 procent van de vrachtauto’s is bij de belading geen sprake van een overtreding.

Onveilige situaties

Fred Hoozemans, specialist bij evofenedex, herkent de situaties en risico’s: “Onjuist gezekerde lading veroorzaakt onveilige situaties. Het rijden over slecht wegdek en onder slechte weersomstandigheden, uitwijkmanoeuvres of een noodstop zijn zaken waarmee elke ‘bestuurder’ te maken kan krijgen. Hoeveel ervaring hij ook heeft. Wanneer de lading onder deze omstandigheden niet goed gezekerd is, kan dit leiden tot verlies van lading, waardoor oponthoud  of zelfs letselschade kan ontstaan.”

Afmetingen en gewichten

De afmetingen en gewichten spelen een belangrijke rol bij het laden en lossen van voertuigen. “Veel van onze leden hebben behoefte aan inzicht rondom alle vereisten van afmetingen en gewichten bij het lading zekeren.” Hoozemans illustreert de problematiek: “Men kan initieel wel de lading goed gezekerd hebben, maar wat gebeurt er wanneer er een deel van de lading is gelost? Hoe zit het dan met de plaats van de overige lading op het voertuig? Veroorzaakt die niet een te hoge aslast? Mogelijk moet je na het lossen de lading anders verdelen over het voertuig. Deze kennis blijft voor veel bedrijven een uitdaging om goed in de vingers te krijgen.”

Bijeenkomst

Om leden te informeren over alle regels, organiseert evofenedex de informatiebijeenkomst Praktisch lading zekeren in Zoetermeer. Tijdens de bijeenkomst is er ook een sessie waarbij deelnemers in een praktijkopstelling effectiever en veiliger lading leren te zekeren.

Onze ledenadviseur Martijn
Contact

Vragen over vervoer?

Martijn en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder