06-08-2015 De eerste nationale wetgeving voor het vervoer van gevaarlijke stoffen ontstond in 1967 – bijna vijftig jaar geleden. In die tijd is EVO namens het bedrijfsleven al zeer actief in overleg met de overheid via de Commissie Transport Gevaarlijke Goederen.

Van de eerste wetgeving tot de Botlektunnel vandaag de dag, het is weer ThrowbackThursday!

EVO bestaat dit jaar 75 jaar – in die tijd is de logistieke wereld flink veranderd. Wat dacht u bijvoorbeeld van de uitvinding van de pallet of de container? Daarom blikt EVO iedere donderdag terug op die mijlpalen.

Buskruitwet

Omgaan met gevaarlijke stoffen, het is niet nieuw. Al voor het ontstaan van de nationale wetgeving waren er wettelijke bepalingen in deelwetgevingen vastgelegd, zoals de aloude Buskruitwet. Maar als begin jaren 70 de Wet Gevaarlijke Stoffen van kracht wordt, staat EVO er al, met een specifieke assistent voor gevaarlijke stoffen op de afdeling ledenservice. Basis voor de wetgeving in Nederland is de Europese ADR wetgeving; tot op de dag van vandaag geldig.

Rampen

Vandaag de dag is EVO de marktleider in het verspreiden van kennis over, en de advisering bij het omgaan met gevaarlijke stoffen. Door haar expertise denkt EVO door de jaren heen mee met de overheid bij het aanpassen van wetgeving.

Begin jaren ’80 van de vorige eeuw ontstaan er in Europa de nodige initiatieven om de wetgeving aan te scherpen door milieurampen in Bhopal (India, 1984) en dichter bij huis Seveso (Italië, 1976). In het noord-Italiaanse plaatsje Seveso ontplofte op 10 juli 1976 een reactor van het chemische bedrijf ICMESA, met een giftige gaswolk in een dichtbevolkt gebied als gevolg. Europa komt direct in actie en scherpt haar wetgeving aan om de risico’s op ongevallen door gevaarlijke stoffen te beheersen; de zogenaamde Seveso-richtlijn is sindsdien van kracht. In Nederland wordt dit het BRZO, het Besluit Risico Zware Ongevallen.

Expertise

EVO brengt haar opgebouwde expertise in al die decennia, tot de dag van vandaag, in de praktijk door op te leiden, informatie te geven, en een gesprekspartner te zijn van de overheid. Niet alleen bij het vervoeren van gevaarlijke stoffen; in 2015 start een grootschalige online training voor zo’n 10.000 personeelsleden van Gamma en Karwei hoe men om moet gaan met producten in de schappen van de bouwmarkt waar gevaarlijke stoffen in zitten, zoals verfspuitbussen, wasbenzine, zoutzuur en lampenolie. De cursisten bekijken in de training informatieve filmpjes en worden via een campagne uitgedaagd om deel te nemen aan de training. Het feit dat EVO een ondernemersvereniging is brengt daarbij met zich mee dat EVO altijd veiligheid combineert met ondernemerschap.

Bekijk online demo

Botlek

Vandaag, 6 augustus 2015, kwam weer een nieuw hoofdstuk langs in deze toch wel rijke historie. Door storingen op de Botlekbrug rijden leveranciers van bijvoorbeeld zuurstof voor ziekenhuizen en gasflessen voor loodgieters kilometers om over B-wegen. EVO zet zich direct in en pleit voor vervoer door de Botlektunnel; een veilig alternatief volgens EVO, gezien de toegepaste veiligheidsmaatregelen in tunnels anno 2015.

Lees het artikel

#ThrowbackThursday

EVO is samen met u 75 jaar geworden – velen van u zijn immers al sinds jaar en dag lid. Gelukkig komen er ieder jaar ook weer nieuwe leden bij. Op #ThrowbackThursday blikt EVO daarom met u terug op 75 jaar voor en door onze leden. Heeft u zelf nog foto’s, verhalen of andere herinneringen? Deel ze met EVO!

Bekijk de mooiste momenten