30-07-2015  De eerste heftruck werd gebouwd in 1919 – bijna honderd jaar gleden. Hoewel de heftruckopleidingen van EVO nog geen honderd jaar bestaan, gaan ze wel al enkele decennia mee. Van de eerste heftruckopleiding tot de ‘rijkunsten’ van presentator Marc Klein Essink, het is weer #ThrowbackThursday!

EVO bestaat dit jaar 75 jaar – in die tijd is de logistieke wereld flink veranderd. Wat dacht u bijvoorbeeld van de uitvinding van de pallet of de container? Daarom blikt EVO iedere donderdag terug op die mijlpalen.

Heftruck

Al 75 jaar helpen we onze leden aan de benodigde kennis op het gebied van magazijnveiligheid. Al in 1987 werd de 10.000e (!) heftruckdiploma uitgereikt! Vandaag de dag telt ruim 110.000 bedrijven met een magazijn. In deze magazijnen werken ongeveer 107.000 chauffeurs.

Dit reclamefilmpje hebben we voor u uit het stof gehaald:

Certificaat

Vandaag de dag is EVO de marktleider in professioneel en veilig werken met de heftruck en reachtruck Met onze heftruck opleidingen willen we voorkomen dat de cursisten een heftruckcertificaat halen en dat ze de volgende dag bij hun bedrijf weer op dezelfde manier te werk gaan als voorheen. Tegenwoordig kunnen leden bij EVO zelfs hun heftruckrijbewijs in twee dagen (!) halen. Leden kunnen hun heftruckcertificaat zelfs verlengen in een dag.

Jaarlijks vinden er 1500 bedrijfsongevallen plaats met heftrucks – waarvan gemiddeld zeven met dodelijke afloop. Het aanrijden van een voetganger komt het meest voor, gevolgd door een medewerker die op de heftruckvork staat en wordt gelift wordt of ‘even meerijdt’ en van de heftruck af valt.

Marc Klein Essink

EVO houdt daarom ook anderen scherp in de gaten. In 2014 zagen televisiekijkers diverse reclames waarin heftruckchauffeurs flink wat overtredingen begingen - EVO stelde dat deze televisiereclames met daarin rondcrossende heftruckchauffeurs en meerijdende BN’ers, het verkeerde voorbeeld geven. De reclames hebben volgens EVO een negatieve invloed op de veiligheid in magazijnen.

In de nieuwste reclame, van de BankGiro Loterij, reed een heftruck met grote kluizen door een magazijn. Presentator Marc Klein Essink lift mee. EVO constateerde veel overtredingen. Zo reed de chauffeur in de reclame te hard en belemmerde de grote kluis het zicht van de chauffeur, die bovendien geen veiligheidsschoenen droeg. Sterker nog: Klein Essink mocht helemaal niet meerijden, laat staan van de heftruck afspringen, wat hij aan het eind van de reclame doet…

#ThrowbackThursday

EVO is samen met u 75 jaar geworden – velen van u zijn immers al sinds jaar en dag lid. Gelukkig komen er ieder jaar ook weer nieuwe leden bij. Op #ThrowbackThursday blikt EVO daarom met u terug op 75 jaar voor en door onze leden. Heeft u zelf nog foto’s, verhalen of andere herinneringen? Deel ze met EVO!

Bekijk de mooiste momenten