30-07-2015  De container heeft meer voor de groei van de Wereldhandel gedaan dan alle handelsakkoorden in de afgelopen vijftig jaar bij elkaar, zo schreef Bart Kuipers van de Erasmus Universiteit vorig jaar in een essay aan het NRC. Hij was niet de enige die dat vond; de container werd uitgeroepen tot de uitvinding van de eeuw.

#ThrowbackThursday

EVO bestaat dit jaar 75 jaar – in die tijd is de logistieke wereld flink veranderd. Wat dacht u bijvoorbeeld van de uitvinding van de pallet of de container? Daarom blikt EVO iedere donderdag terug op die mijlpalen. Van de rol van de Vietnamoorlog in de groei van de container, het door Rotterdam uitroepen van 1963 tot ‘Havenjaar’ tot SAIL in Amsterdam.

Container

Toen Malcolm McLean in 1913 geboren werd in North Carolina (VS), kon hij niet bevroeden dat hij ruim veertig jaar later aan de wieg zou staan van de uitvinding van de eeuw en de grote groei van de overzeese handel.

De behoefte van McLean om de standaardiseren ontstond toen hij na de middelbare school McLean Trucking Co startte, en in 1955 van de winst van de verkoop van dat bedrijf de Pan-Atlantic Steamship Company oprichtte. Daardoor was hij vaak getuige van het inefficiënte proces van laden en lossen tussen vrachtwagens en schepen; het idee voor de container was geboren.

Echter, de machtige vakbonden in de VS vochten voor de werkgelegenheid in de havens, wat de groei van de container remde. De oorlog in Vietnam bracht de gewenste stroomversnelling; de succesvolle verscheping door McLean van goederen voor het Amerikaanse leger naar Vietnam liet de potentie van de container zien.

Rotterdam

Mede door het succes van de container kon de Rotterdamse haven uitgroeien tot de grootste haven ter wereld. In 1966 werd de eerste container in de Rotterdame haven gelost; een jaar later opende de Europe Container Terminals (ECT) haar deuren. Het succes van de haven is mede te danken aan haar strategische ligging in Europa, de bereikbaarheid over zee en de aansluiting op andere modaliteiten.

Ook voor EVO-leden is Rotterdam belangrijk. Daarom onderzoekt de Erasmus Universiteit ieder jaar in opdracht van EVO hoe servicegericht rederijen zijn richting hun klant, de verlader. Bedrijven beoordeelden de afgelopen maanden daarom alle rederijen op punten als betrouwbaarheid, communicatie, punctualiteit, prijs, en vaarroutes.

Van alle rederijen scoorde de Japanse rederij K-line vorig jaar het hoogst op de punten die voor bedrijven het zwaarst wegen – te weten betrouwbaarheid, correctheid van documentatie, beschikbare laadruimte, klantenservice en communicatie. Veel bedrijven gaven aan dat ‘K’ Line goed contact met hen onderhoudt. De rederij weet daarom goed wat haar klanten willen en wat de dienstverlening mag kosten. ‘K’ Line noemt de prijs ‘een prachtige erkenning’, maar blijft nuchter: ‘Zonnekoningengedrag is hier uit den boze. We zijn bescheiden en ‘down to earth’, geheel in de geest van de Japanse cultuur.’

Onbemande schepen?

In het jubileumnummer van EVO Magazine en EVO Logistiek is te lezen hoe de haven van de toekomst er uit zal zien. Grotendeels digitaal en gerobotiseerd, maar dat geldt ook voor de zeeschepen. Rolls-Royce ontwikkelt momenteel gigantische onbemande exemplaren.

75 jaar

EVO is samen met u 75 jaar geworden – velen van u zijn immers al sinds jaar en dag lid. Gelukkig komen er ieder jaar ook weer nieuwe leden bij. Op #ThrowbackThursday blikt EVO daarom met u terug op 75 jaar voor en door onze leden. Heeft u zelf nog foto’s, verhalen of andere herinneringen? Deel ze met EVO!

Bekijk de mooiste momenten