16-07-2015 Vorige week startte de EVO Bestelauto Merk van het Jaar-verkiezing. EVO wil door middel van de verkiezing meer aandacht voor de dienstverlening voor ondernemers die een bestelauto nodig hebben om hun werk te doen.

Zo’n verkiezing is volgens EVO belangrijk omdat ruim 95 procent van de 820.000 bestelauto’s die in Nederland rijden, van aannemers, bakkers, hoveniers of bijvoorbeeld installateurs zijn. EVO vormt al jaren een netwerk voor deze bedrijven. Enkele recente voorbeelden uit EVO’s 75-jarig bestaan in de #ThrowbackThursday van deze week.

Je bent de Sjaak…

Een forse lastenverhoging van jaarlijks zo’n zesduizend euro per zakelijke bestelauto voor duizenden ondernemers, met name kleine en middelgrote bedrijven, dreigde in 2012. Het kabinet wilde een forenzentaks invoeren. Meteen na het bekend worden van de plannen, bestookte EVO de media en de politiek met de campagne ‘Je bent de Sjaak met de bestelbus van de zaak’ om te voorkomen dat het kabinet de plannen doorzette.

In het najaar van 2012 konden ondernemers met bestelauto’s opgelucht ademhalen: het nieuwe kabinet van VVD en PvdA schrapte de plannen voor de forenzentaks. De EVO-actie ‘Je bent de Sjaak met een bestelbus van de zaak’ was met groot succes afgerond.

Wees wijs…

Een paar jaar eerder, in 2004, maakten ondernemers met een bestelauto zich ook al zorgen. Het kabinet wilde namelijk het grijze kenteken voor bestelauto’s afschaffen. Het afschaffen van dit belastingvoordeel voor bestelauto’s was volgens het kabinet nodig andere plannen te financieren. EVO waarschuwde dat de plannen ervoor zorgden dat bestelauto’s maar liefst veertig procent duurder werden – onder andere de bijtelling ging omhoog en verzekeringspremies werden duurder.

EVO verzamelden daarom vijftienduizend protestbrieven en leverde die af op het Binnenhof. Uiteindelijk gingen de plannen niet door…

2015

Anno 2015 staan bestelauto-eigenaren nog steeds centraal bij EVO – wat deze maand leidde tot de EVO Bestelautomerk van het Jaar-verkiezing. De verkiezing werkt eenvoudig: door een vragenlijst in te vullen, geven ondernemers inzicht in hun wagenpark. Daarna beoordelen ze onder meer hoe het bestelautomerk scoort op service van de dealer, het innovatieve vermogen van het merk, de onderhoudskosten en het brandstofverbruik. Tot slot kunnen ze beoordelen welke van deze merken ze als beste beschouwen.

BedrijfsautoRAI

Ook deelnemen aan de verkiezing? Geef ons uw mening! Deelnemers ontvangen twee gratis toegangskaarten voor de BedrijfsautoRAI 2015 op 20 tot en met 24 oktober. De winnaar van de verkiezing wordt namelijk op de BedrijfsautoRAI bekend gemaakt.

Ook op de RAI zet EVO de bestelauto weer centraal: bestelauto's krijgen een groot podium. In het midden van het bestelautoplein staat het EVO-theater. Dit theater biedt iedere beursdag een inhoudelijk programma dat aansluit op de marktontwikkelingen en thema’s die in het lichte bedrijfswagensegment spelen. Het EVO-theater is vooral gericht op midden- en kleinbedrijven en ZZP-ers. Binnenkort maken de BedrijfsautoRAI en EVO het volledige programma bekend.

#ThrowbackThursday

EVO is samen met u 75 jaar geworden – velen van u zijn immers al sinds jaar en dag lid. Gelukkig komen er ieder jaar ook weer nieuwe leden bij. Op #ThrowbackThursday blikt EVO daarom met u terug op 75 jaar voor en door onze leden. Heeft u zelf nog foto’s, verhalen of andere herinneringen? Deel ze met EVO!

Bekijk de mooiste momenten