skipToContentskipToFooter

9 veelgestelde vragen over Europese tol

30-08-2018 1. Met de introductie van de EETS (European Electronic Toll Service) komt er een einde aan al die verschillende tolkastjes in vrachtauto’s. Welke landen zijn aangesloten op het EETS-systeem?

Dat gaat geleidelijk. Verscheidene EETS-boxen zijn nu al te bestellen bij diverse aanbieders. Zo heeft DKV Euro Service de DKV BOX EUROPE ontwikkeld. Deze box wordt vanaf half september geleverd en kan vanaf november 2018 in België (met uitzondering van de Liefkenshoektunnel) worden gebruikt. In Januari 2019 is de box ook te gebruiken in Duitsland, daarna vanaf het eerste kwartaal 2019 in Oostenrijk en voor de Liefenshoektunnel. In de lente 2019 zullen Frankrijk, Spanje, Portugal en kort daarna Italië volgen. Het doel is om eind 2019 ook Polen en Hongarije binnen de dekking te hebben.

2. Maar er worden nu toch al tolboxen aangeboden voor Europa?

Dat klopt, maar er zit een verschil tussen een tolbox voor Europa en een EETS-box. Een EETS-box zal 'over-the-air‘ geïnstalleerd worden. Dit gebeurt via de Toll Online Manager, waarbij de box in het voertuig kan blijven. Zo kunnen in de toekomst steeds meer landen via de OBU (On Board Unit) worden betaald. Tolboxen voor Europa moeten handmatig geïnstalleerd en geüpdatet worden of zelfs worden vervangen in de toekomst. Deze boxen zijn niet aangesloten op het EETS systeem.

3. Wanneer is het interessant om een EETS box te bestellen?

Wanneer je met een voertuig zwaarder dan 3,5t in Belgie rijdt, is een EETS-box al handig om te gebruiken. Bij DKV Euro Service betaal je dan geen borg of installatiekosten.

4. Hoe weet ik zeker dat ik een EETS-box bestel en niet een tolbox voor Europa?

Zorg dat je een box bestelt bij een gecertificeerde EETS-provider. Leden van evofenedex kunnen hierbij gebruik maken van de diensten van DKV Euro Service. Door de gezamelijke inkoopkracht van de vereniging hebben we scherpe tarieven bedongen, ten opzichte van andere aanbieders in de markt.

5. Wat zijn de kosten van een EETS-systeem van de box?

Per aanbieder verschillen de tarieven. Ook moet je in de gaten houden of de box eenmalige kosten heeft of dat er nog abonnementskosten zijn. Ook kunnen er nog verborgen ‘systeem-fees’ verbonden zijn aan het gebruik van de box. Vraag hier specifiek om bij de aanbieder die je op het oog hebt.

6. Hoe worden de tolkosten berekend?

Dit is een andere kostenpost dan de kosten voor het gebruik van de box en de services. Deze kosten hangen af van de hoeveelheid kilometers, het land en het voertuig waarmee je het vervoer verricht. Deze kosten worden achteraf in rekening gebracht, naast abonnementskosten.

7. Kunnen de tolkastjes gemakkelijk tussen verschillende voertuigen worden uitgewisseld?

Ja, dat is technisch mogelijk en wel zo handig voor bedrijven die meerdere voertuigen hebben, waarvan er telkens slechts maar één in het buitenland rijdt.

8. Als een EETS-box via een reseller wordt geleverd, hoe wordt er dan omgegaan met storingen, om boetes onderweg te voorkomen?

Het kan gebeuren dat de EETS-box even niet werkt. Bij DKV Euro Service staat in dat geval een 24/7 dienst ter beschikking van de chauffeur. De dienst is bereikbaar via hnet gratis nummer (0)0800 365 24 365.

9. Houd ik grip op de kosten van de tol?

Er zijn voldoende rapportage- en analysemogelijkheden in het systeem beschikbaar. Deze informatie kan worden gebruikt om kosten inzichtelijk te krijgen en om te zien of de ritten efficiënter kunnen.

Meer informatie

Een EETS-box kan veel gemak opleveren voor bedrijven die door Europa heen rijden. Wij brengen je graag in contact met de experts van DKV Euro Service, die jou hierbij het best kunnen adviseren.