Groen licht om vanaf 2022 te beginnen aan het verbreden van de weg en het vernieuwen van de bruggen

Leestijd 2 minuten

27-08-2020  VNO-NCW Brabant Zeeland, Transport en Logistiek Nederland en evofenedex zijn blij met de uitspraak van de Raad van State, die de verbreding van de A27 goedkeurt. Hiermee komt een eind aan een 13 jaar durend lobbytraject. In 2022 zullen de eerste werkzaamheden starten. Deze zullen in totaal 8 jaar duren.

Sinds jaar en dag zijn files op de A27 meer regel dan uitzondering. Daarom is het verenigd bedrijfsleven ruim 13 jaar geleden een gezamenlijke lobby gestart voor de verbreding van de weg. Destijds onderschreef ook het ministerie van Verkeer en Waterstaat het belang van het verbreden van het traject. Uit verder onderzoek werd toen duidelijk dat ook drie van de vier grote bruggen vervangen moesten worden. In de praktijk bleek het project té duur en na een stevige bezuinigingsronde bleef er een afgeslankt plan over. Na jarenlange vertraging is gisteren groen licht gegeven om vanaf 2022 te beginnen aan het verbreden van de weg en het vernieuwen van de bruggen.

Volledig stoplichtvrij

Gedurende de afgelopen jaren zijn de ondernemersorganisaties, in samenwerking met de regio, ook gestart met een extra lobby om knooppunt Hooipolder aan te pakken. Ook dat wordt nu gedaan. In de huidige plannen wordt de doorstroom op knooppunt Hooipolder gedeeltelijk verbeterd, door een fly-over vanaf de A59 west, naar de A27 noord. Dit is een mooie eerste stap om knooppunt Hooipolder volledig stoplichtvrij te maken.

Onze bedrijfsjurist Peter
Contact

Advies nodig of vragen?

Peter en de andere bedrijfsjuristen helpen je graag verder