27-03-2012 Eurocommissaris Kallas heeft gisteren tijdens een bijeenkomst van de Transportcommissie van het Europees Parlement (EP) besloten dat EU-Lidstaten voorlopig geen onderlinge afspraken mogen maken over de grensoverschrijdende inzet van ecocombi’s.

Voorafgaand aan de bijeenkomst zei Kallas nog dat EU Lidstaten dit voortaan wel mogen maar tijdens het debat, kreeg hij zoveel weerstand van het EP dat hij zich gedwongen voelde om zijn plan ‘voorlopig’ in te trekken.

Verbaasd

Verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) zijn hoogst verbaasd over deze nieuwe draai en roepen Kallas op om nu eindelijk kleur te bekennen en grensoverschrijdend verkeer met ecocombi’s zo snel mogelijk toe te staan. Vervoerders mogen nog altijd niet met ecocombi’s de grens over. Binnen Europa bestaan er namelijk interpretatieverschillen over de richtlijn ‘Maten en gewichten van vrachtauto’s’.

Ecocombi’s in Nederland

In Nederland maken vervoerders voor het goederenvervoer over lange afstanden steeds meer gebruik van ecocombi’s (ook wel LZV’s genoemd). Deze extra lange vrachtauto’s kunnen tot 50 procent meer lading meenemen.

Volgens TLN en EVO kunnen vervoerders in Nederland daarmee jaarlijks zo’n 20 miljoen kilometers aan wegvervoer uitsparen. Zeer efficiënt en duurzaam voor het milieu. In Nederland rijden bijna 700 van dit type vrachtauto’s rond.