10-12-2012  Het gebruik van draadloze technologie om aan te koppelen aan een ‘road train’, een handmatig bestuurde leidende truck met een colonne van (personen)auto’s erachter, is technisch mogelijk. Dit blijkt uit een demonstratie bij de eindpresentatie van het project Safe Road Trains for the Environment, kortweg Sartre. Vertegenwoordigers van de Europese Commissie en experts uit Europa, de VS en Japan zagen een draadloze ‘road train’ rijden op Volvo’s testbaan in Zweden.

Doel bereikt

Het doel van het drie jaar durende project werd behaald: het ontwikkelen van een technologie voor draadloze road trains die de verkeersveiligheid ten goede komen, de milieu-impact verkleinen en de verkeersdoorstroming verbeteren.

Veilig

De voertuigen in de road train zijn met elkaar verbonden door draadloze techniek die ervoor zorgt dat de voertuigen precies het spoor van het leidende voertuig volgen. De afstand tussen de voertuigen is veel kleiner dan in normaal verkeer, maar het is net zo veilig, of zelf veiliger, omdat de computers sneller dan mensen reageren op de kleinste veranderingen, aldus de projectmanager bij Sartre-deelnemer Volvo Trucks. Als de leidende truck bijvoorbeeld begint te remmen, remmen de andere voertuigen in de road train op exact hetzelfde moment.

Tien jaar

Het kan nog zeker tien jaar duren voor draadloze road trains realiteit worden. Er moeten nog oplossingen komen voor wettelijke beperkingen, maatschappelijke acceptatie en een gemeenschappelijke communicatiestandaard. De technologie en onderzoeksresultaten kunnen mogelijk wel eerder worden gebruikt voor andere doeleinden. Zo kunnen de communicatietechnologieën car-to-car en car-to-infrastructure worden gebruikt voor waarschuwingen over ongevallen, belemmeringen of glad wegdek.