Aanpassing Europese richtlijn bespaart concreet brandstof

23-09-2016 Nieuwe Europese regels voor afmetingen van vrachtauto's maken het mogelijk dat trekker-opleggercombinaties voor bijdragen aan brandstofbesparing en veiligheid iets langer mogen zijn dan gebruikelijk. De Duitse opleggerbouwer Krone toont in Hannover het eerste concrete resultaat.

Stroomlijnschorten

Krone demonstreert tot komende donderdag op de bedrijfsautovakbeurs IAA in Hannover haar nieuwe oplegger, de Profi Liner Efficiency. Deze oplegger is uitgerust met nieuw ontworpen side wings, schorten die de zijkant van de oplegger afdichten. Krone produceert deze schorten zelf uit 'impact-resistant' plastic.

Vierdelige trailer tail

De nieuwe Europese regel heeft betrekking op de achterkant van de oplegger. Daar zijn trailer tails gemonteerd, die tot 50 cm achter de oplegger uitsteken. Deze ‘vleugels’ die ervoor zorgen dat de lucht daar beter wegstroomt, waardoor het zog minder aan de vrachtwagen trekt. Deze vleugels zijn afkomstig van toeleverancier Wabco, die op een eigen stand op de beurs het gebruiksgemak toont. De Wabco OptiFlow tail bestaat uit vier panelen die snel zijn weg te klappen om voor laden en lossen één of beide deuren te kunnen openen.

Twintig procent besparing

Krone heeft voorafgaand aan de productie van de oplegger een door controlebureau Dekra gevolgde Efficiency Run uitgevoerd. Omdat Krone goede relaties onderhoud met Mercedes-Benz hebben vijf grote klanten dit jaar met een nieuwe Mercedes-Benz Actros aan de test kunnen deelnemen. Op de beurs in Hannover heeft Krone bekend gemaakt dat volledig nieuwe combinaties tot twintig procent brandstof kunnen besparen.

Sander
Contact

Vragen over vervoer?

Sander en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder