19-02-2016  ‘Aardgas is de schoonste fossiele brandstof en auto’s die erop rijden, voldoen moeiteloos aan alle milieueisen die tegenwoordig worden gesteld.’ Dit zegt Michelangelo Liguori, Brand Country Manager Fiat Professional, in de nieuwe editie van EVO magazine.

Schoner

Automotoren zijn in korte tijd beduidend schoner geworden. Sinds september vorig jaar moet elke verkochte bestelauto van een nieuw type voldoen aan de Euro 6-norm (125 milligram NOX per kilometer) en vanaf 1 september moet elke nieuw verkochte bestelauto een Euro 6-motor hebben, dus ook de al langer bestaande typen.

CNG

De meeste bestelauto’s rijden nog altijd op diesel, maar volgens Liguori komt aardgas - ook bekend als CNG, wat staat voor compressed natural gas - steeds meer in zwang. Een toenemend aantal automerken kan een of meer modellen leveren die zijn voorzien van een aardgasmotor. De vorig jaar vernieuwde Volkswagen Caddy is er in een EcoFuel-versie die op aardgas en op groengas kan rijden. Dat geldt ook voor de Transporter van Volkswagen. Verder leveren ook Ford, Iveco, Mercedes-Benz en Fiat bestellers op aardgas.

‘Snelste oplossing’

Fiat heeft zelfs van alle typen bestelauto’s een CNG-versie. ‘Het is in onze optiek de snelste oplossing, want de techniek is beschikbaar en betaalbaar en het netwerk van aardgasstations wordt steeds groter. In heel Europa rijden inmiddels al een half miljoen auto’s op aardgas rond’, stelt Liguori.

Minder CO2

Overigens kunnen alle bestelauto’s op CNG ook rijden op groengas, de duurzame variant van aardgas. Groengas wordt schoon geproduceerd en, misschien nog wel belangrijker, het is hernieuwbaar. Daar komt bij dat aardgas als brandstof 45 procent goedkoper is dan benzine en dat het ten opzichte van zowel benzine als diesel 75 procent minder CO2-uitstoot veroorzaakt. Dan worden de strenge milieunormen voor de binnensteden al snel gehaald.

In de komende editie van EVO magazine, die 25 februari verschijnt, een uitgebreid artikel over de groener wordende bestelauto.