Aarzelingen over elektrische midsize bestelbus

Aarzelingen over elektrische midsize bestelbus

27-6-2019  De elektrisch aangedreven versie van de Renault Trafic komt pas uiterlijk 2022 op de markt. Dat heeft een woordvoerder van Renault verklaard tijdens de introductie van de vernieuwde Trafic en Master, deze week in Portugal. Van de grote Master is al wel een compleet elektrisch aangedreven versie beschikbaar, maar een e-variant van de Trafic laat nog wel even op zich wachten.

Die aarzeling om met een elektrisch model te komen in het grootste segment van de bestelautomarkt lijkt een trend, waarin alleen Mercedes-Benz niet meegaat. Begin deze week introduceerde de Nederlandse importeur de elektrisch aangedreven Mercedes eVito en daarmee is het merk met de ster voorlopig de enige aanbieder van een middenklasse bestelauto met batterij en stekker. Alle andere merken (Volkswagen met de Transporter, Peugeot met de Expert, Citroën met de Jumpy, Fiat met de Talento en bijvoorbeeld Opel met de Vivaro) zien, net als dus Renault, voorlopig geen mogelijkheid om een elektrisch aangedreven midsize bestelauto te leveren. Ford heeft alleen een prototype laten zien van een hybride Transit Custom, met zowel een elektromotor als een brandstof-krachtbron. Vorig jaar toonde Volkswagen op de IAA in Hannover een samen met tuner ABT ontwikkelde e-Transporter, maar ook dat is nog een proefmodel.

Markt groeit

In het grotere segment (Renault Master, Volkswagen e-Crafter) zijn er al wel elektrische bussen, zoals ook bij de compacte bestelauto’s (Renault Kangoo, Streetscooter, Nissan NV200) er wel enig aanbod met een stekker is. Dat verklaren de fabrikanten vanuit de vraag. Bij de grote bussen vragen vooral pakketdiensten (PostNL, DHL) om e-aandrijving (teneinde emissievrij te kunnen bezorgen in de milieuzones van stadscentra) en bij de kleinere auto’s gaat het eveneens om bezorgtaken en technische hulpverlening (onderhoudsmonteurs). Ook gemeenten hebben belangstelling voor compacte, elektrisch aangedreven bestelauto’s. Vaak worden die ingezet bij plantsoenendiensten of bijvoorbeeld het ophalen van klein afval. Volgens cijfers van Mercedes verviervoudigt de Nederlandse markt van elektrisch aangedreven bestelauto’s in vier jaar tijd van 268 stuks in 2015 naar een verwachte ruim 1.500 e-auto’s in 2019.


44 procent wil overstappen

Onderzoek van ons heeft aangetoond dat 44 procent van de Nederlandse ondernemers binnen nu en vier jaar wil overstappen op een of meer elektrische bestelauto’s. 18 procent wil in elk geval volgend jaar, in 2020, elektrisch kunnen rijden. De infrastructuur helpt daarbij. Mercedes maakte maandag bekend dat van alle Europese laadpalen er 28 procent op Nederlandse bodem staat. Wel stellen ondernemers als voorwaarde dat de kosten van een aan te schaffen elektrische bestelauto niet hoger mogen zijn dan die van een vergelijkbare diesel. Wat dat betreft is de aanschafprijs van e-bestelauto’s een lastige hobbel. De nieuwe eVito is er straks vanaf 41.990 euro. Een Vito met dieselmotor kost minder dan de helft: 18 mille. Datzelfde bezwaar hangt aan de grote e-Crafter van Volkswagen. Die kost vanaf 72.000 euro, terwijl een dieselversie voor 22 mille wordt geleverd.

Mercedes eVito
Mercedes eVito
Mercedes eVito
Mercedes eVito

 

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder